22 december 2023

AI Annotatielab door in 2024

Laatste update: 22 dec '23 - 14:14

Op het Media Park is een uniek initiatief opgebloeid: het AI Annotatielab. Hier krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans om zich gedurende zes maanden klaar te stomen voor een betaalde werkplek. Onder begeleiding van een jobcoach werken deelnemers aan sociale en werknemersvaardigheden, terwijl ze datasets annoteren voor diverse opdrachtgevers, waaronder RTL, NPO, Media Distillery en Beeld en Geluid. Wegens succesvolle resultaten gaat het Lab door in 2024.

Positieve impact

Sinds de start in maart 2021 is het AI Annotatielab verder geprofessionaliseerd en heeft het succesvolle resultaten opgeleverd. Niet alleen voor klanten, maar zeker ook voor de deelnemers. Tussen juni 2022 en november 2023 hebben 13 van de 22 deelnemers succesvol werk gevonden, en nog twee instromers worden actief begeleid naar passend werk. Dit brengt het AI Annotatielab op een verwacht succesratio van 75%.

Om aan de groeiende vraag te voldoen heeft het Lab inmiddels ook zijn capaciteit uitgebreid. Sinds november 2023 is het vier dagen per week open, met in totaal acht werkplekken. De begeleiding van de kandidaten ligt in handen van Regio Gooi- en Vechtstreek en Media Perspectives is verantwoordelijk voor de werklocatie en opdrachtverwerving.

Samenwerkingen

Het AI Annotatielab heeft heeft een positieve invloed op de deelnemers, maar ook op de mediasector. Klanten kiezen bewust voor het Lab, ondanks de hogere prijs per uur, vanwege de kwaliteit van de aangeleverde datasets. De nauwkeurige annotatie door deelnemers bespaart tijd en geld en neemt de privacy- en veiligheidszorgen weg die gepaard gaan met uitbesteding naar lagelonenlanden.

Een van de organisaties die het AI Annotatielab heeft geholpen aan gelabelde data voor hun projecten is Media Distillery. Bram Zijlstra, Data Scientist bij Media Distillery, onderstreept de waarde van de samenwerking met het Lab: “Voorheen waren de mogelijkheden voor gelabelde data beperkt en inefficiënt. Door de samenwerking met het AI Annotatielab hebben we een efficiënt proces weten te creëren.” Dit leidde tot succesvolle projecten, waaronder een proof-of-concept voor detecteren van advertenties op tv-zenders waar ze een award mee hebben gewonnen.

De persoonlijke aanpak en expertise van het AI Annotatielab maakten indruk op Bram, die het Lab sterk aanbeveelt vanwege de maatschappelijk verantwoorde aanpak, kosteneffectiviteit en waardevolle inzichten. Bram: ‘’Je verandert er echt letterlijk mensenlevens mee en bovendien levert het jezelf ook nog eens waardevolle data op.’’

Plannen 2024

Begin 2024 zal Stichting Media Perspectives zich omvormen naar campusorganisatie van het Media Park. Op dat moment zal het AI Annotatielab worden overgenomen door de in januari 2024 op te richten sociale onderneming AI Annotatielab. Komend jaar zullen er tevens een aantal Hackathons georganiseerd worden om te kijken hoe data nog efficiënter geannoteerd kan worden.

Contact

Heb je vragen over het AI Annotatielab? Neem dan contact op met Muriël Serrurier Schepper via info@annotatielab.nl