Zeggen deze campagnes je iets: De kracht van verbeelding van CliniClowns, Gezonde lucht van het Longfonds of Sweetie van Terre des Hommes Nederland? Deze campagnes zijn allemaal ontwikkeld door het Amsterdamse creatieve bureau Havas Lemz. Het bedrijf is een van de grootste advertentiebureaus van Nederland en heeft als missie om bedrijven te helpen winstgevend te zijn èn de wereld te verbeteren. In 2014 wonnen zij op het Cannes Festival of Creativity de prijs voor ‘2nd best independent agency in the world.
In dit artikel krijg je zes tips van creative director Katharina Götzendorfer en strategy director Lianne Heite over hoe je een betekenisvolle campagne opzet waarmee je de wereld kan verbeteren.
Om mensen in beweging te krijgen, moet je iets wat ingewikkeld is toegankelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan het tegengaan van de opwarming van de aarde. Met de campagne Green Up to Cool Down geeft Havas Lemz de beweging een eigen missie en identiteit.
Door de feiten helder neer te zetten en de oplossing voelbaar te maken, krijg je mensen mee. Het idee is een open-source samenwerking. Iedereen wordt omgeroepen om op zijn/haar manier bij te dragen door bijvoorbeeld het delen van het bericht of te doneren.
De oplossing: samenwerken met lokale boeren om het gebied van de Zuid-Amerikaanse regenwouden tot de Afrikaanse Savanne te vergroenen. Door meer te vergroenen kan de atmosfeer afkoelen. Als we dit doen zouden we tegen 2050 jaarlijks 20 miljard ton C02 opvangen.
Maak mensen bewust dat hun deelname nodig is. Laat mensen zien wat ze kunnen doen en hoe zij het verschil kunnen maken. Een goed voorbeeld hiervan is de campagne voor Palau Pledge.
Het eilandstaatje Palau bestaat uit tropische vulkanische en uit veel koraal bestaande eilandjes in de Stille Oceaan. Helaas hebben de eilanden veel last van vervuiling door toeristen. De oplossing die hiervoor bedacht is, is de ‘Palau Pledge’ die je ondertekent bij de douane. Dit is een belofte, in de vorm van een gedicht, aan de kinderen die er wonen. In deze belofte stemmen toeristen toe om met respect om te gaan met het milieu.
‘Er is een antwoord op alles’ aldus Katharina Götzendorfer. Dit optimisme is duidelijk terug te zien in de campagne die Havas Lemz heeft gedaan voor milieuorganisatie Greenchoice en WISE, genaamd: ‘Stir up the trade in C02’.
De aanleiding van de campagne is om de uitstoot van broeikasgassen te beperken. In Europa bestaat er een systeem om de energiebedrijven schoner te laten produceren. Het initiatief is goed bedoeld, maar wordt slecht uitgevoerd. Je kan als bedrijf rechten kopen om meer CO2 uit te stoten. De prijs van deze emissierechten is afhankelijk van ‘vraag en aanbod’
De oplossing: als burger ook emissierechten kopen en deze vernietigen. Hierdoor komen er minder emissierechten op de markt en worden ze duurder. Hiermee wil Greenchoice het falende systeem aan de kaak stellen bij politici. In de eerste twee weken van de campagne werd er al meer dan 10.000 ton CO2 gekocht en vernietigd.
Het zijn niet je doelgroepen, maar mensen waarmee je te maken hebt. Echte mensen met echte inzichten waar anderen zich misschien ook in kunnen vinden.
Denk aan moeders die borstvoeding geven. Ze ontkomen bijna niet aan het afkolven van moedermelk. Dit gevoel wordt vaak geassocieerd met een koe zijn vertelt Lianne Heite. Elvie speelde hierop in met Elvie Pump, ’s werelds eerste stille, draagbare borstkolf. “Want afkolven mag je je niet als een melkkoe laten voelen”…
Mensen reageren het sterkst op wat hier en nu gebeurt. Dus wanneer je impact wil maken, zorg ervoor dat je dichtbij de alledaagse realiteit komt van mensen. Een goed voorbeeld van een campagne is de campagne die Havas Lemz heeft ontwikkeld voor het Longfonds, genaamd: Gezonde lucht.
De lucht die we op de meeste plekken in Nederland inademen is ongezond. Hier kan je letterlijk doodziek van worden. Maar ongezonde lucht is moeilijk te zien en met deze campagne wil het Longfonds daar verschil in maken. Met je smartphone kan je op de website https://www.longfonds.nl/gezondelucht/ opzoeken hoe de luchtkwaliteit in jouw buurt is. Vervolgens kan je een selfie maken en daarop zie je hoe vervuild de lucht is die je inademt. Zo kom je als organisatie heel dichtbij.
De laatste tip, maar zeker niet de minst belangrijke… Houd het niet langer bij praten over verandering, maar kom in actie, ga er ook echt wat aan te doen!