Het project ‘Bumper Ballet’ van het Hilversumse mediakunst-initiatief DROPSTUFF MEDIA is geselecteerd voor het SXSW 2020 Art Program in Austin, Texas. Tussen 15 en 21 maart 2020 zijn de zelfrijdende AI-gestuurde botsauto’s te zien op één van meest innovatieve kunst en technologie festivals ter wereld.
Bumper Ballet is een botsautobaan met ’s werelds eerste zelfrijdende botsauto’s. Aanvankelijk functioneren de botsauto’s zoals normaal en kunnen deelnemers rondjes over het circuit rijden, maar na een paar minuten neemt het systeem het over en verliezen zowel het stuurwiel als het gaspedaal hun functionaliteit. Vanaf dat moment voeren de auto’s gezamenlijk een dans uit: een botsauto-ballet, waarbij de auto’s een choreografie van bewegingen uitvoeren.
Een zelflerend systeem in combinatie met locatie tracking zorgt ervoor dat de wagentjes steeds weer op de juiste posities aankomen. Ze bewegen, botsen en dansen op de muziek en beelden van de ‘Dansende DAFjes‘: een bewerking van een video uit de jaren ’70 van het beroemde Nederlandse autobedrijf DAF. Bumper Ballet behandelt op speelse wijze de implicaties van opkomende autonome technologie. Zodra de deelnemers onderworpen worden aan de bewegingen van de auto’s, ervaren ze wat het betekent om ‘de controle te verliezen’ wanneer het systeem het overneemt.
Bumper Ballet is een project van DROPSTUFF MEDIA en is gerealiseerd in nauwe samenwerking met het Eindhoven Museum en de ontwerpers Peter de Man, Douwe Hibma en Thomas van den Berg. De totstandkoming is mogelijk gemaakt door het VSBfonds en het BankGiroLoterij Fonds. De presentatie op SXSW wordt mogelijk gemaakt door Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Bumper Ballet is onderdeel van het kunstproject ‘De Koude Kermis’. De Koude Kermis is een rondreizend kunstproject waar volkscultuur wordt verbonden aan erfgoed, kunsten en technologie. De doelstelling van De Koude Kermis is om ook mensen die niet dagelijks met technische en creatieve ontwikkelingen omgaan daarmee kennis te laten maken. Daarom is het project te zien in zowel kunstgaleries, culturele festivals als échte kermissen en brede publieksevenementen.
Lees hier het interview met oprichter René van Engelenburg over de verschillende attracties.