Het videoplatform YouTube bestaat deze week 15 jaar. Dat is – niet helemaal toevallig – ook precies de leeftijd van ODMedia. Dit contentservices bedrijf voor on-demand media behoort tot het selecte groepje van ‘certified partners’ van YouTube. ODMedia viert donderdag 13 februari op het kantoor in Utrecht z’n vijftiende verjaardag.
In die afgelopen 15 jaar is ODMedia flink gegroeid. Het bedrijf heeft een unieke propositie met diensten op het gebied van wereldwijde distributie van films en series. Inmiddels heeft het vestigingen in 7 landen. Onlangs opende ODMedia nog een vestiging in Polen. ODMedia is naast partner van YouTube ook preferred partner van Netflix, Apple en Amazon.
ODMedia en Media Perspectives publiceerden vorig jaar oktober samen een whitepaper over Video On Demand. Daarin staat dat er grote kansen liggen voor Nederlandse contentmakers op het gebied van VOD. Om op het gebied van distributie tegenwicht te bieden aan de grote internationale spelers als Netflix, zijn dan wel samenwerking en creativiteit nodig, zegt de CEO van ODMedia, Sjef Pijnenburg (foto hierboven). Hij voorziet een toenemende groei van Video On Demand met reclame, het zogenoemde AVOD.