Wat kunnen mediabedrijven met immersive technieken? Vijf studenten van het leerbedrijf XR lab werken aan de afronding van hun eerste project. Binnenkort presenteren zij het resultaat aan AVROTROS. Wij waren nieuwsgierig en gingen voor een sneak preview langs bij XR lab. Hier spraken we de twee projectleiders en een student van het XR lab.
De vijf studenten gingen experimenteren met immersive technieken voor het programma Opsporing Verzocht. De vraag die zij kregen van AVROTROS was: hoe kan je van mensen betere getuigen maken? In het programma Opsporing Verzocht wordt de kijker opgeroepen te reageren als hij/zij meer informatie heeft over een politiezaak waar in de uitzending aandacht voor wordt gevraagd. Door de tips van de kijkers worden zaken opgelost. Bij de opsporing wordt vaak een daderprofiel opgesteld. Deze feitelijke informatie is van groot belang bij de opsporing. Daarom is het belangrijk dat getuigen persoonlijke kenmerken onthouden. Maar dat is vaak lastiger dan gedacht.
Het resultaat is een 5-7 minuten durende virtual reality-beleving. Let op: spoiler alert! Als je de VR-headset hebt opgezet, dan kom je in een parkje terecht. Je krijgt de opdracht om te zoeken naar je sleutelbos, deze ben je blijkbaar verloren. Terwijl jij deze aan het zoeken bent, vindt er in het park een diefstal plaats. Aangezien het in jouw directe omgeving gebeurde, ben jij een belangrijke getuige. Daarom krijg je vervolgens vragen die de politie helpt bij het opstellen van een daderprofiel. Maar wat heb je eigenlijk gezien en onthouden? Weet je nog wat het postuur was van de dader? Of welke kleding hij/zij aan heeft? Na het beantwoorden van de vragen zie je hoeveel jij er correct hebt beantwoord.
Het mooie aan deze VR-beleving is dat je van te voren niet weet dat je alert moet zijn. Je bent namelijk bezig met het zoeken naar de sleutelbos. Dat je goed moet opletten weet je immers vaak ook niet als je getuige bent van een strafbaar feit.
“Toen AVROTROS met de vraag kwam, wisten we een ding zeker. We gaan het oplossen met een nieuwe techniek” vertelt student Dave. Met XR lab willen we ze verrassen met de mogelijkheden van nieuwe technieken vult projectleider Rufus Baas aan.
Binnenkort presenteren ze het resultaat aan hun coach van AVROTROS. Dat is niet de eerste keer. De projectperiode was opgedeeld in meerdere sprints. Na een sprint van twee weken werd het resultaat ook gepresenteerd. De studenten hebben verschillende prototypes gebouwd en deze VR-beleving is het resultaat van verschillende feedbackronden. Eerder hebben de studenten bijvoorbeeld een concept met fotogrammetrie gepresenteerd.
Media Perpectives is al sinds de oprichting in 2017 betrokken bij deze publiek private samenwerking. Onderwijs, bedrijven en overheidsinstellingen werken in XR lab gezamenlijk aan prototypes om de mogelijkheden van immersive media voor de praktijk te onderzoeken. De studenten werken 20 weken voor XR lab. In die periode werken ze drie blokken lang aan 1 of 2 projecten. Dit betekent dat ze in een stageperiode aan 3-6 projecten werken en dus ook kennismaken met verschillende organisaties. Zo doorlopen zij dus meerdere malen de cyclus van een ontwerpproces.
“In de volgende editie gaan we werken met twee multidisciplinaire teams. We denken dat de cross-over van verschillende opleidingsachtergronden zal zorgen voor nog meer creativiteit en innovatie” vertelt projectleider Claas Hazewinkel.
Wij zijn benieuwd. To be continued…