4 februari 2022
Willem Roskam technologie npo Tech

Willem Roskam zit met NPO Technology & Operations midden in de war on talent

Laatste update: 4 feb '22 - 14:14

De NPO stelde vorig jaar juli voor het eerst in z’n geschiedenis een Chief Technology Officer aan. Het werd Willem Roskam, die daarvoor overkwam van Talpa Network. Het geeft aan welke belangrijke plek technologie inneemt bij de NPO. De afdeling waaraan Willem Roskam leiding geeft, Technology & Operations, bestaat nu uit bijna 200 mensen. Dat is de helft van het aantal werknemers bij de NPO.

“We hebben ook behoorlijke ambities”, zegt Willem Roskam in de MediaMatters-radioshow op New Business Radio. “Die ambities liggen op het gebied van technologie maar ook als het gaat om data en personalisatie.” De afdeling van Roskam gaat daarom het komende jaar nog flink uitbreiden. “We zoeken nog eens dertig mensen. Het lukt ons aardig om die mensen te vinden. Als je ziet hoe snel we ons inhouse development team hebben opgezet en hoe snel we aan goede developers zijn gekomen, daar ben ik best trots op.”

War on talent

Roskam ontkent niet dat ook de NPO midden in de ‘war on talent‘ zit. “Gelukkig kiezen nog veel mensen voor de NPO, ook omdat het maatschappelijk belang ze aanspreekt. Maar we kunnen heel hard nieuwe mensen gebruiken.” De locatie speelt bij het werven van mensen minder een rol, zegt Willem Roskam. Door de coronacrisis is thuiswerken de norm geworden. “We blijven dat als NPO stimuleren. Een developer kan veel beter thuis zitten en daar programmeren. Alleen als het nodig is om met het team te sparren, dan kunnen ze natuurlijk bij elkaar komen op kantoor in Hilversum.”

Als directeur Technology & Operations heeft Roskam te maken met drie belangrijke onderdelen: broadcast, online en innovatie. Is het niet moeilijk om daar een balans in te vinden? “Dat is een kwestie van overal de goede eigenschappen van gebruiken. Broadcast bijvoorbeeld staat bekend om stabiliteit en betrouwbaarheid. Dat draait altijd. Dat is een aspect dat je heel mooi kan meenemen naar de digitale wereld. Dat vertalen we in ‘you build it, you run it, you own it’. Je bouwt dus iets, maar je moet ook zorgen dat het altijd werkt. Anders word jij uit bed gebeld. En dat wil je niet. Aan de andere kant is er de engineering culture, zoals agile werken. Die proberen we weer mee te nemen naar de broadcastkant.”

Innovatie

En hoe zit het dan met innovatie? Roskam: “Ik vind dat we daar meer werk van moeten maken. Egon Verharen doet met NPO Innovatie fantastisch werk. Alleen je ziet dat we met Technology & Operations nog heel druk zijn met de dagelijkse gang van zaken. We moeten dus meer tijd maken voor innovatie. Dat vind ik ook belangrijk, dus we zijn nu aan het kijken hoe we dat kunnen inrichten.”

De NPO is met een aantal interessante projecten bezig, vertelt Roskam. “Een van de belangrijkste is dat we onze hele content publicatieketen aan het vernieuwen zijn. We hebben die vooral op video ingericht met een aparte audioketen. Nu leggen we eigenlijk de basis om al onze content vanuit één systeem te kunnen publiceren. Vooral om te zorgen dat we dat platformonafhankelijk kunnen doen. We kunnen dan zowel lineair bedienen, NPO 1, 2 en 3 via de bekende playout-systemen, maar die content ook vrij eenvoudig publiceren op de digitale platformen.”

Strategisch project

Een echt strategische project is NPO Start. “Daarvoor zijn we, helemaal in huis, een heel nieuw platform voor aan het bouwen. We maken nu gebruik van een oplossing van een externe partij, ook voor de app. Nu gaan we dat helemaal in huis doen en zijn we in staat om dat proces beter te begeleiden. Daarmee willen we ook zorgen dat we langzamerhand naar een meer gepersonaliseerde omgeving kunnen gaan.”

Hier speelt de eerder genoemde publicatieketen ook een belangrijke rol. “Die vernieuwen, samen met de data- en metadata-keten, dat is cruciaal. Daarmee kunnen we de kijker en luisteraar een betere beleving bieden.”

Luister hieronder naar het hele interview met Willem Roskam.

New Business Radio · Ontwikkelingen in de mediasector – MediaMatters 3 februari 2022

De volgende MediaMatters-radioshow is op donderdag 3 maart.