Nieuwe contacten, interessante discussies en bijzondere inzichten voor het XR-lab. Caroline Dutry Van Haeften was afgelopen week in Denemarken voor een Learning Journey om meer te leren over de innovatieve vormen van hybride onderwijs in het land. “Door bijna volledige overheidsfinanciering kan het onderwijs in Denemarken zich goed blijven ontwikkelen naar de laatste ontwikkelingen in de onderwijswereld.”
Zowel het onderwijs als overheid en het bedrijfsleven waren vertegenwoordigd tijdens de Learning Journey in Denemarken. De samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en het bedrijfsleven in Denemarken zijn volgens Caroline erg goed. “Dit is iets waar wij in Nederland nog veel van kunnen leren.” Tijdens het programma bezocht Caroline drie steden: Billund, Aarhus en Kopenhagen. “Daar gingen we op bezoek bij verschillende innovatieve bedrijven en zagen wij bijzondere vormen van onderwijs.”
KAOSPILOT en Dare Disrupt
Een van de hoogtepunten van de reis was volgens Caroline het bezoek aan KAOSPILOT. “Dit is een onderwijsprogramma van drie jaar waarin jonge professionals aan de hand van echte cases worden geschoold in disciplines die belangrijk zijn in Denemarken.” Dit is door KAOSPILOT onderverdeeld in projectmanagement, procesmanagent en businessmanagement. “Het gaat voornamelijk om het opleiden van managers van de toekomst die een ‘sense of direction’ hebben. Zij moeten kunnen weten waar bedrijven naartoe zouden moeten bewegen met alle nieuwe technologische mogelijkheden. Daar moeten deze managers vervolgens ook adaptief mee om kunnen gaan.”
Ook het bezoek aan adviesorganisatie Dare Disrupt was een hoogtepunt. “Dare Disrupt geeft organisaties advies omtrent de disruptie die technologische ontwikkelingen binnen bedrijven teweeg brengen. Wij hebben hier hele inspirerende discussies gevoerd over waar de technologie ons naar toe beweegt en hoe wij daar als schoolinstellingen op zouden moeten inspelen.”
Volgens Caroline kan Nederland nog veel leren van Denemarken. “Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van het onderwijs, zodat het onderwijs het werkveld representeert. Daarnaast is het belangrijk veel verantwoordelijkheid te leggen bij studenten en tegelijkertijd zorgen dat je docenten hebt die dit leerproces kunnen coördineren. Het leerrendement is namelijk het hoogst wanneer je begeleiding van docenten en zelfregulatie van studenten combineert. Met het uitsluitend werken met zelfregulatie wordt een veel lager leerrendement behaald.”
Over XR-lab
Het XR-lab is een publiek private samenwerking (PSS) tussen onderwijs, bedrijven en overheidsinstellingen. Het wordt aangestuurd door ROC van Amsterdam, Mbo College Hilversum, in nauwe samenwerking met het Mediacollege Amsterdam en Media Perspectives. Het hoofddoel van XR-Lab is het beroepsonderwijs sneller en beter in kunnen laten spelen op de snel veranderende AV/ICT-arbeidsmarkt. Het XR-lab staat ook voor een breed netwerk van bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden die (pro)actief bezig zijn om de belangrijkste crossmediale ontwikkelingen te laten landen in het onderwijs.