In de nieuwe expositie van Museum Hilversum wordt voor het eerst Virtual Reality (VR) ingezet om de bezoeker te verrassen. De tentoonstelling NUDE NOW gaat over het vieren van de schoonheid van het lichaam. Het is een overzicht van hoofdzakelijk Nederlandse naaktfotografie als uiting van creatieve vrijheid. Maar toont ook de ontwikkeling in de fotografie en fotografen die zoeken naar nieuwe manieren om een verhaal te vertellen. De collectie bevat bijzondere en unieke stukken van beroemde fotografen uit het verleden tot stukken van de hedendaagse jonge talenten. Daarbij hebben sommige fotografen de stap naar videokunst gezet en experimenteren met VR. Veel vintage-foto’s, videokunst en VR zijn nog niet eerder getoond waarmee de tentoonstelling een uniek karakter krijgt.
Museum Hilversum vindt het belangrijk om de ontwikkeling te laten zien. “Waar in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw het bijna niet bloot genoeg kon, viert nu de preutsheid hoogtij. Op Facebook en Instagram wordt het naakt streng gecensureerd en ook in de openbare ruimte zien we steeds minder afbeeldingen van bloot. Aan de andere kant worden we dagelijks geconfronteerd met een geperfectioneerde versie van het menselijk lichaam, met gemanipuleerde beelden van modellen in bladen, op televisie en social media influencers die geen selfie posten zonder deze eerst grondig aan te passen met apps en filters.”
In de expositie NUDE NOW presenteert Museum Hilversum 110 werken van 33 fotografen uit de privécollectie van Lindy en Roy Kahmann en de Kahmann Gallery collectie. Foto’s van bekende fotografen als Helmut Newton en Ed van der Elsken worden gepresenteerd naast gevestigde namen als Koos Breukel, Stephan Vanfleteren en Carla van de Puttelaar. Daarnaast is de jongere generatie fotografen vertegenwoordigd met onder ander Bastiaan Woudt en Laura Hospes. Speciaal voor de tentoonstelling werden VR-belevingen ontwikkeld. Van de Puttelaar, Hospes en Woudt gingen samen met Dajo Brinkman en onze immersive media expert Cas Ketel aan de slag met de naakt composities.
Volgens Cas Ketel is het mooie aan VR dat je niet kunt ontsnappen, het geeft een ander soort intimiteit dan fotografie of videokunst. Het maakt niet uit waar je naar kijkt, je staat middenin het kunstwerk. Dit past naar zijn idee ook goed in lijn met het thema, want je kan niet de andere kant op kijken om te ontsnappen aan naakt. Je wordt onderdeel van het kunstwerk.
In de VR-beleving van Carla van de Puttelaar draait het om het vrouwelijk lichaam. Zij wil de intimiteit van ochtendscenes laten zien. Het opstaan, aankleden en communicatie tussen verschillende mensen. De toeschouwer is in de ervaring letterlijk de spiegel waar de vrouwen zich soms heel direct tot richten, waardoor er ook een directe communicatie is, al ben je dan steeds het spiegelbeeld van een van de vrouwen in het verhaal. Wat dus heel dichtbij is maar ook surrealistisch. Carla: “Ik vind het een geweldige uitdaging om nu de kijker heel dichtbij te laten komen, waardoor die tastbaarheid, sensualiteit en intimiteit nog sterker worden. Terwijl er toch een soort vervreemding is. Het is geweldig om als kunstenaar je werk een andere impuls te geven waardoor je nieuwe mogelijkheden krijgt en nieuwe wegen kunt verkennen. Een super mooie uitdaging!”
De tentoonstelling is van 6 juli t/m 22 september te zien in Museum Hilversum. Kijk voor de openingstijden en tickets op de website van Museum Hilversum.
Met nieuwe technieken als Virtual- en Augmented Reality kunnen we verhalen tot leven brengen. In het fieldlab Immersive wordt de samenwerking tussen makers uit de VR/AR-industrie en lokale toerisme- en erfgoedsector gestimuleerd. Dit is een van de projecten die medegefinancierd is vanuit het Fieldlab Immersive. Meer weten? Neem dan contact op met Cas Ketel via Cas.ketel@mediaperspectives.nl