Beeld: Synthesia
Kunstmatige intelligentie (AI) biedt kansen voor onze samenleving. Bijvoorbeeld voordelen op het gebied van gemak, gebruikerservaring en efficiëntie. Maar hoe ziet het dagelijks leven met behulp van kunstmatige intelligentie eruit? Lees in deze blog vijf opvallende toepassingen van kunstmatige intelligentie die we afgelopen maand tegenkwamen.
‘s Werelds eerste text-to-video platform is gelanceerd. Met de kunstmatige intelligentie van Synthesia kun je eenvoudig video’s creëren. Denk bijvoorbeeld aan een corporate video, gepersonaliseerde sales video of e-learning. Het enige dat je ervoor nodig hebt, is tekst én natuurlijk een abonnement op het platform. Dat laatste is mogelijk vanaf dertig dollar per maand (zolang het platform bèta is). Hiermee kun je tien minuten video maken.
Voor het maken van een video kies je welk personage de tekst gaat presenteren. Daarna selecteert je de taal en geef je het script voor de video. Het resultaat kun je vervolgens meteen zien. De positie van de presentator, de achtergrond en muziek kun je ook aanpassen.
Bij Fast Moving Targets experimenteerden ze met de technologie van Synthesia. In nieuwsbrief #591 schrijft Erwin over zijn ervaringen. Hier een link naar de nieuwsbrief.
“Ik ben geen mens. Ik ben een robot.” Zo begint het opiniestuk dat The Guardian heeft gepubliceerd. Het artikel is geschreven door GPT-3, de taalgenerator van OpenAI. GPT-3 is een geavanceerd taalmodel dat gebruik maakt van machinaal leren om mensachtige tekst te produceren. We moeten toegeven dat het erg indrukwekkend is. Lees hier het opiniestuk van de robot.
Voor dit artikel kreeg GPT-3 deze instructies:
GPT-3 produceerde acht verschillende uitgangen, of artikelen. The Guardian heeft ervoor gekozen om de beste delen van elk te kiezen. Volgens hen is het bewerken van GPT-3’s opiniestukken niet anders dan het bewerken van een door een mens geschreven tekst. Zo werden er regels en alinea’s ingekort en op sommige plekken is de volgorde aangepast. Over het algemeen kostte het minder tijd om te bewerken van veel menselijke opiniestukken.
3. Algoritmeregister geeft openheid rondom AI
Kunstmatige Intelligentie niet zien als een bedreiging wordt makkelijker wanneer je kan controleren wat er gebeurt. Helsinki en Amsterdam hebben een grote stap gezet; sinds 24 september hebben zij een algoritmeregister. In het register geven deze gemeenten inzicht in welke algoritmes zij gebruiken en hoe ze dat doen. Zo maakt Gemeente Amsterdam voor de parkeercontrole gebruik van scanauto’s. De scanauto’s zijn uitgerust met camera’s en rijden langs parkeerplaatsen in stad. De camera’s leggen kentekens van auto’s vast en gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te identificeren. In het algoritmeregister is te lezen welke data het algoritme gebruikt, welke programmeerregels het volgt en welke waarborgen er zijn die ervoor zorgen dat het algoritme verantwoord te werk gaat.
De motivatie van Gemeente Amsterdam voor het algoritmeregister is dat zij vinden dat Amsterdammers toegang moeten hebben tot begrijpelijke en actuele informatie over hoe algoritmes hun leven beïnvloeden. Het register is nog in ontwikkeling, maar er is al te lezen over algoritmes voor parkeercontrole, meldingen openbare ruimte en vakantieverhuur woningfraude. Bekijk hier het algoritmeregister van Gemeente Amsterdam.
Op de website van de Volkskrant verscheen een uitgebreide analyse over sollicitatierobot Sigmund. Zoals Volkskrant schrijft begint de sollicitatierobot aan een opmars. Sigmund is van adviesbureau LTP. Samen met onderzoekers van de VU wil LTP onderzoeken in hoeverre AI kan bijdragen aan eerlijker selectieproces. De partijen willen wetenschappelijk bewijs dat een algoritme voorspellingen kan doen over het succesvol functioneren van mensen. Er wordt onderzoek gedaan naar de rol van spraak, tekst en gezichtsexpressie. Op de resultaten moeten we nog even wachten, want het onderzoek gaat nog ongeveer drie jaar duren.
Werf& nam tijdens het Werf& Jaarcongres voor bureaurecruiters een interview af met Ivo Winkes over de rol van robot Sigmund in de toekomst van recruitment. De video is naar ons idee een mooie aanvulling op de analyse van de Volkskrant.
Voor het zoeken naar de nieuwe James Bond zou je kunstmatige intelligentie kunnen inzetten. Largo.ai heeft onderzocht welke kenmerken we aan James Bond toekennen en hoe bekende Britse filmsterren dan scoren. Helemaal waterdicht is de AI-toepassing niet, maar het idee en de suggesties zijn interessant. Hier de scores van de Britse acteurs: Henry Cavill scoort 92,9%, hij wordt gevolgd door Richard Armitage (92,3%) en Idris Elba (90,9%).
Nieuwsgierig naar meer toepassingen van kunstmatige intelligentie? Bekijk hier de vijf toepassingen van voor de zomer.