Kunstmatige intelligentie (AI) biedt kansen voor onze samenleving. Bijvoorbeeld voordelen op het gebied van gemak, gebruikerservaring en efficiëntie. Ook in de mediasector zijn er veel toepassingen mogelijk. Maar hoe ziet het dagelijks leven met behulp van kunstmatige intelligentie eruit? En hoe kunnen we AI in de media gebruiken? Lees in deze blog opvallende toepassingen van kunstmatige intelligentie die we de afgelopen weken tegenkwamen.
Onlangs presenteerden 17 startups die deelnemen aan Media Motor Europe (een project van VRT Innovatie) hun oplossingen tijdens het online event Mediatech on Stage. Veel van die bedrijven gebruiken AI en deep learning. We lichten er hier vijf uit.
Visualyst uit Noorwegen is een van de vele bedrijven die zich helemaal heeft toegelegd op het optimaliseren van het werkproces bij het bewerken van video. Bij Visualyst gaat het om de compliance. Voordat mediabedrijven films en series kunnen publiceren, moeten ze veel tijd en geld besteden aan het controleren of het materiaal voldoet aan (lokale) wet- en regelgeving. Met Visualyst kunnen ze deze complexe compliance-controletaken automatiseren. Sign-off kan gebeuren in teamverband.
De software van Visualyst markeert automatisch fragmenten uit de video die mogelijk in strijd zijn met de regels. Vervolgens maakt het een checklist waarmee een menselijke moderator makkelijk scènes kan doornemen en bevestigen of die moeten worden geknipt of bewerkt. Als de moderator niet zeker is van een fragment, kan hij het gewoon doorgeven aan een andere moderator of afdeling (bijvoorbeeld de juridische afdeling) voor een second opinion of een beslissing.
De Britse startup PromoMii is nog zo’n bedrijf dat AI gebruikt voor het bewerken van video. Met Nova, de toepassing die PromoMii heeft ontwikkeld, is het mogelijk om in minuten een korte clip te maken en te voorzien van ondertiteling. Handig als je bijvoorbeeld voor social media tien verschillende versies van een promo wilt maken voor verschillende doelgroepen. Ook trailers kan je met Nova in een handomdraai maken.
Het monteren van promo’s en trailers is tijdrovend en kostbaar omdat het voor een groot deel handwerk is. PromoMii kan dat proces automatiseren en houdt tegelijkertijd de mogelijkheid open om een editor de ‘finishing touch’ te laten doen. Nova is in Nederland onder meer in gebruik bij DPG Media en de NPO.
Ook het Duitse DeepVA houdt zich bezig met beeldherkenning en het automatiseren van werkprocessen. Met de software van DeepVA is het mogelijk objecten en personen te herkennen in video’s. Maar ook bijvoorbeeld emoties en kleuren. Op die manier kunnen geautomatiseerd metadata worden gegenereerd. DeepVA noemt dat ‘visual mining’.
Het bedrijf kan met AI automatisch tags toevoegen en video’s categoriseren. DeepVA biedt onder meer veel mogelijkheden voor archiveren van videomateriaal. Door het toevoegen van tags wordt het materiaal veel beter doorzoekbaar. Maar het bespaart uiteraard ook veel tijd omdat tags niet meer handmatig hoeven worden toegevoegd.
AI is natuurlijk ook uitermate geschikt voor het analyseren van grote hoeveelheden tekst. Dat is wat Geneea uit Tsjechië doet. Geneea’s software analyseert tekst en stelt automatisch trefwoorden, foto’s en gerelateerde artikelen voor.
Dit levert bijvoorbeeld op een redactie forse tijdsbesparing op. Tijd die journalisten prima kunnen gebruiken om aan belangrijkere zaken te besteden. Geneea werkt voornamelijk voor uitgevers en helpt hen om sneller en goedkoper meer aansprekende artikelen te publiceren.
Het Belgische Limecraft is inmiddels een gevestigde speler als het gaat om het optimaliseren van workflows in videobewerking. Het bedrijf is ook in Nederland geen onbekende. Limecraft biedt een digitaal platform voor videoproductie. Die kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het automatisch spotten van video-materiaal. Maar ook voor automatische transcriptie en ondertiteling (zie video hieronder).
Limecraft scoort goed bij broadcasters die sneller en goedkoper producties willen maken. De omzet van het bedrijf uit Gent is het afgelopen jaar dan ook ruim verdubbeld. Limecraft heeft nu meer dan 60 klanten, voornamelijk in Europa.