Kunstmatige intelligentie biedt kansen voor onze samenleving. Bijvoorbeeld voordelen op het gebied van gemak, gebruikerservaring en efficiëntie. Maar hoe ziet een dagelijks leven met kunstmatige intelligentie eruit? Lees in deze blog vijf inspirerende toepassingen van kunstmatige intelligentie die we in april tegenkwamen.
Speedgate, een initiatief van AKQA, is een nieuwe balsport bedacht door kunstmatige intelligentie, speciaal voor Design Week Portland. Op basis van data van de regels van ’s werelds 400 populairste sporten ging de computer aan de slag. De informatie over hoe sporten worden gespeeld en gewonnen en de regels leidden tot een lijst met meer dan duizend nieuwe sportconcepten. Een aantal van deze concepten waren onbruikbaar, want het systeem houdt geen rekening met menselijke veiligheid of praktische uitvoering. Zo is het (meestal) niet wenselijk om te spelen met exploderende frisbees of heteluchtballonnen. Ook zijn onderwaterparcours niet heel praktisch. De lijst met duizend sportconcepten is door een team teruggebracht naar drie. Vervolgens werden de regels iets aangescherpt en werden ze getest. Speedgate werd de winnaar.
De nieuwe comedyshow van Boom Chicago ging 18 april in première. Daarmee staat er voor het eerst een humoristische robot op het podium in Amsterdam. De show ‘The Future is Here – And it is Slightly Annoying’ gaat over technologische vooruitgang en wat dit betekent voor mensen. In een van de sketches zal de Boom Chicago robot meedoen met de comedians.
Deze show is iedere week van woensdag tot en met zaterdag te zien in Boom Chicago in Amsterdam.
Hoe herken je een echte Rembrandt? Kunsthistorici en conservatoren ontdekken nog steeds nieuwe schilderijen van deze Hollandse zeventiende eeuwse meester. Ook vallen er nog regelmatig toegeschreven kunstwerken door de mand. Met behulp van kunstmatige intelligentie kunnen we mogelijk nog beter herkennen wat een echte Rembrandt is en wat niet. Een Amerikaans-echtpaar programmeerde een systeem waarvan zij zeggen dat het in 90% van de gevallen een echte Rembrandt herkent. Omdat er slechts weinig originelen beschikbaar zijn, is het echter moeilijk om de computer te trainen. Hiervoor bedacht het echtpaar een oplossing, zij laten hun AI-systeem los op kleinere stukjes van de schilderijen en etsen.
In verschillende winkels in Japan wordt getest met kunstmatige intelligentie voor het herkennen van potentiële winkeldieven. Dit is de zogeheten AI Guardman van de Japanse startup VAAK. Het winkeldiefstaldetectiesysteem let op verdacht gedrag zoals gefriemel en rusteloosheid. Hiervoor heeft het systeem 100.000 uur aan beveiligingsbeelden geanalyseerd. Vervolgens kan de beveiliging op basis van verdacht gedrag in actie komen. Het systeem wordt gekoppeld aan bestaande beveiligingscamera’s en is daarom relatief goedkoop.
Dit is nog geen concrete toepassing, maar zeker iets om even naar te kijken. Op 30 juni start de zogeheten ‘Animal-AI Olympics’, een competitie die de cognitieve vaardigheden van kunstmatige intelligentie test. Er worden tests afgenomen die normaal gesproken worden ingezet voor het meten van intelligentie bij dieren. De vaardigheden die worden getest zijn, het vermogen om te redeneren, te navigeren en te leren van ervaringen uit het verleden. Op dit moment staat de trainingsomgeving online. Deze is vergelijkbaar met de omgeving voor de competitie, maar bevat nog geen tests. Die worden ook pas bij de start van de competitie bekend gemaakt. Vanaf eind juni wordt het mogelijk om mee te doen aan de competitie. Dit kan tot november.
Nieuwsgierig naar meer toepassingen van kunstmatige intelligentie? Bekijk hier de vijf toepassingen uit maart.
Meldingen