Niki Smit van Monobanda was te gast bij de Pizza Talk in de Media Innovation Hub op het Media Park in Hilversum. Voor een groep van zo’n 30 media professionals vertelde hij over de betekenisvolle immersive ervaringen die hij bij Monobanda creëert en de bijzondere combinatie tussen kunst, spel en wetenschap.
Heb je het gemist? We hebben de vijf belangrijkste insights voor je op een rijtje gezet!
De games van Monobanda draaien niet om winnen of verliezen; het ontdekken van je eigen creativiteit staat centraal. Volgens Niki is spel “een lens waardoor we de wereld en onszelf zien.” Het is de meest natuurlijke vorm van leren en communiceren. Via spel leren zowel mensen als dieren in rap tempo over zichzelf, de ander en de wereld om zich heen. Dat maakt het de meest effectieve manier van overleven en verklaart waarom het in de evolutie een belangrijk deel is van de ontwikkeling. Monobanda zet de principes van spel in om situaties te creëren waarin mensen hun eigen creativiteit en expressie kunnen (her)ontdekken.
Bij Monobanda staat de artistieke benadering voorop, ondersteund door de wetenschap. Het project Soul Paint bouwt bijvoorbeeld voort op de bestaande therapeutische techniek van body mapping, waarbij emoties worden uitgedrukt door ze te tekenen binnen het silhouet van een persoon op een groot vel papier. Monobanda heeft deze methode gecombineerd met VR-technologie. Volgens Niki is VR het eerste medium waarbij ons lichaam onderdeel wordt van de ervaring. Bij een boek, film of theatervoorstelling is het altijd nodig om je fantasie te gebruiken om je te kunnen verplaatsen in een verhaal. Bij VR is je fantasie niet meer nodig; je bent automatisch onderdeel van de ervaring. In Soul Paint staan de gebruikers oog in oog met een virtueel lichaamssilhouet, waar ze bewegende, gekleurde emoties in kunnen tekenen. Dit stelt hen in staat om hun gevoelens beter te begrijpen en te communiceren.
Innovatieve projecten zoals Deep en Soul Paint tonen aan dat AR en VR niet alleen ingezet kunnen worden om nieuwe vormen van creativiteit en spel te creëren, maar ook vormen van therapie. Met name wetenschappers en psychologen tonen interesse in de games van Monobanda. Zo is Deep, een meditatie-VR-game waarbij gebruikers navigeren door middel van hun ademhaling, ontwikkeld in samenwerking met wetenschappers. Het is ontworpen als een effectieve vorm van emotieregulatie die gebruikers helpt hun stress te verminderen. Door samen te werken met wetenschappers, is Monobanda in staat toepassingen te ontwikkelen die concrete gezondheidsvoordelen bieden en de emotionele en psychologische gezondheid van gebruikers bevorderen.
Het succes van de games Deep en Soul Paint, laat zien dat de samenwerking tussen twee totaal verschillende disciplines, kan leiden tot bijzonder innovatieve toepassingen. Game designers en wetenschappers vullen elkaar goed aan. Game designers zijn experts op het gebied van human engagement; zij weten hoe ze mensen moeten activeren en enthousiasmeren. Wetenschappers zijn experts in het meten en valideren van gegevens. Op basis van de gedragingen van gebruikers kunnen zij weer aangeven hoe de game of ervaring kan worden uitgebouwd en verbeterd. Deze samenwerking leidt tot de ontwikkeling van games die niet alleen creatief en kunstzinnig zijn, maar ook wetenschappelijk onderbouwd.
Monobanda streeft ernaar hun spellen toegankelijk te maken voor een groot publiek door ze als apps aan te bieden. Soul Paint zou dan ingezet kunnen worden als emotioneel dagboek, waar gebruikers dagelijks een schets kunnen maken van hun gevoelens. Dit zou gebruikers in staat stellen om hun emoties te visualiseren en te reflecteren op hun emotionele ontwikkeling gedurende een bepaalde periode. Dit kan voor veel mensen bijdragen aan zelfbewustzijn en persoonlijke groei. Door een overzicht te maken van je dagelijkse gevoelens, creëer je volgens Niki een “eigen museum van emoties.”