Tijdens de vierde editie van de Topklas Digital Design werken 60 leerlingen van zes middelbare scholen uit de regio aan media gerelateerde vraagstukken van bedrijven. Hilfertsheem College, ATC, Gemeentelijk Gymnasium, College de Brink, A Roland Holst College en het Comenius College doen dit jaar mee aan het project. Lily Vijftigschild van het Hilfertsheem College legt uit: ‘’De leerlingen vinden het leuk om buitenschools te leren. Daarnaast leren ze ook van anderen leerlingen. Het is hard werken maar met de juiste motivatie en samenwerking hoeft het niet lastig te zijn’’.
Topklas Digital Design brengt het onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar. Hoe kan het WNF leerlingen bewust maken van de foodindustrie? Hoe zorgt de KRO-NCRV ervoor dat ook niet-westerse jongeren kiezen voor de journalistiek? Dit zijn enkele vraagstukken waar de leerlingen mee aan de slag gingen. Naast het WNF en de KRO-NCRV zijn NPO FunX, MENSES, Start-up Lab, NICAM en de Media Mile verbonden als casepartner. Patricia Berk van het WNF: ‘’ In eerste aanzet zag WNF deelname aan het project Topklas Digital Design als een uitgelezen kans om met 14 en 15 jarigen te sparren over ons gedachtengoed: ‘geef de aarde door’. Nieuwsgierig waren we naar de creativiteit van de deelnemers, wanneer ze worden uitgedaagd over de grenzen van hun dagelijkse wereld. Onze verwachtingen worden nu al ruimschoots overtroffen: de oplossingen van de deelnemers zijn innovatief, verfrissend en praktisch uitvoerbaar. Het enthousiasme en de gedrevenheid waarmee ze aan dit project meedoen, is een belofte voor de toekomst’’.
Media Perspectives is ook als partner betrokken bij Topklas Digital Design. Vanuit de thema’s Data en Talent werden cases aangedragen waar de groepen mee aan de slag zijn gegaan. Zo werkt een team leerlingen aan profilering en data en werkt de docentengroep aan de vraag hoe de media-industrie IT talent kan aantrekken.
Gedurende zes bijeenkomsten bij Beeld en Geluid, het instituut voor mediacultuur, krijgen de leerlingen workshops en lezingen aangeboden van mediaprofessionals uit het werkveld. Deze editie hebben bedrijven als BNN/VARA, Greenberry, Media Monks en RTL een bijdragen geleverd aan het project. Een belangrijk programmaonderdeel van het traject is leren presenteren. Meike de Jong van RTL Nieuws en mediatrainer Machteld Kooij (bekend als ‘’het geheime van Hilversum’’) verzorgden vorige week die laatste trainingen waarin het presenteren van het eindproduct centraal stond.
Een nieuw onderdeel van het programma is de Topklas Digital Design – Teachers Edition. Docenten van het Hilfertsheem College, A. Roland Holst College en het Comenius College doen mee aan een verkorte Topklas Digital Design versie in de avond. In principe doorlopen de docenten dezelfde stappen als de leerlingen. Het doel van de Teachers Edition is het eigen maken van de vakdidactiek om deze binnen de school toe te passen. Boy Uitermark doet namens A. Roland Holst College mee: ‘’Als een docent werken aan een case alsof je zelf weer een leerling bent. Zo leer ik in de praktijk hoe ik verschillende werkvormen ervaar om je ideeën vorm te geven. Niet alleen de inhoud van de werkvormen en zienswijzen, maar ook de overdracht door verschillende workshopgevers geeft veel nieuwe inzichten. Dat vervolgens weer gebruiken in mijn eigen onderwijspraktijk dat wordt de volgende uitdaging’’.
6 april gaan zowel de leerlingen als docenten hun oplossingen presenteren bij het Beeld en Geluid. Zij worden door een onafhankelijke jury beoordeeld.
Topklas Digital Design laat leerlingen van middelbare scholen uit de omgeving Hilversum kennis maken met maak- en groeiprocessen waar samenwerking, innovatie en talentontwikkeling centraal staan. Design Thinking staat centraal tijdens het programma. Dit is een creatieve manier om complexe problemen op te lossen met het oog op innovatie. Onder professionele begeleiding hebben de leerlingen in zes dagprogramma’s de stappen: onderzoek, concepting, design, productie en presentatie doorlopen. Daarbij hebben ze allerlei kennis en vaardigheden opgedaan die van pas komen om succesvol te kunnen deelnemen in de maatschappij en het bedrijfsleven van de toekomst. Leerlingen die meedoen aan de Topklas Digital Design hebben verschillende achtergronden. Ongeacht opleidingsniveau of leeftijd, motivatie is de basis om te leren. Sonny Mathura, projectleider Topklas Digital Design: ‘’Dankzij het Stadsfonds kunnen wij dit project met de scholen en Beeld en Geluid organiseren. Het is fantastisch om jong talent zo aan het werk te zien. De betrokkenheid van het bedrijfsleven is ook enorm groot. Dankzij die betrokkenheid leren de leerlingen ook echt hoe het is om te werken in de media’’.
Topklas Digital Design is een project van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en wordt ondersteund door het Stadsfonds Hilversum.