Het afgelopen jaar heeft Capitola zich bewezen als thought leader op het gebied van Augmented Reality en Virtual Reality. Het digitale bureau heeft flink wat internationale prijzen ontvangen voor hun innovatieve campagnes. In de MediaTalk van 12 januari vertelde David Robustelli, co-founder en Head of Digital, over de inzet van Augmented Reality voor commerciële doeleinden.
Volgens David is de camera van je smartphone een nieuwe manier van communiceren geworden. Veel jongeren sturen elkaar tegenwoordig continu video-content. Het is voor hen een manier om zich te uiten en de wereld te ontdekken. De inzet van Augmented Reality (AR) sluit goed aan op deze trend. AR content zorgt voor een hoge mate van engagement en de rol van de gebruiker wordt die van creator of visual storyteller.
Je kan twee verschillende soorten AR inzetten: social AR en web based AR. Social AR wordt ingezet op de sociale platforms van gebruikers, zoals Snapchat. Dit zorgt voor een direct bereik binnen de vertrouwde omgeving van gebruikers, grote mate van brand experience en je maakt van gebruikers brand ambassadors. Web based AR ontsluit experiences binnen je mobiele browser. Het is aan een opmars bezig, want het heeft een lage instapdrempel en hoog bereik, maar kent wel wat nadelen. Je hebt hogere productie en licentiekosten vergeleken met Social AR. Daarnaast zijn er aan de achterkant vaak grotere bestanden nodig, om de experiences te kunnen laten draaien op oudere devices, waardoor het wat onstabieler kan worden.
Niet alleen de jongere doelgroep maakt graag gebruik van AR. Zij omarmen de techniek weliswaar sneller, het slaat ook aan bij oudere doelgroepen. Als voorbeeld noemt David de AR-ervaring die is gemaakt voor Volvo Car Nederland. David: “Het design van de nieuwe Volvo kon je via AR als schaalmodel plaatsen op je eigen tafel of bureau. Zo kon je de auto ontdekken op een virtuele manier.” Om het effect te meten werd er naast de AR-campagne, reguliere video-advertenties ingezet. Wat bleek: De AR-advertenties zorgden voor significant meer aanvragen voor proefritten.
Bij Capitola onderscheiden ze vijf AR-formats voor commerciële doeleinden:
World: Hiermee kun je 3D-content in een ruimte plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan de IKEA PLACE demo AR app waarmee je IKEA-meubels op schaal in eigen woonkamer kan plaatsen. Capitola heeft dit format ook gebruikt voor een campagne voor Fatboy. Met deze AR experience kon je een tuinset uitproberen in je eigen tuin. Vanuit de experience werd doorgelinkt naar de webshop zodat je het product meteen kon aankopen.
Portal: Door middel van een portal die je kan plaatsen in je eigen huis, krijg je ineens toegang tot een andere wereld. Zoals Portal to Work van Visualise.
Marker tech: Door de camera van je smartphone op een specifiek punt te richten, komt een verhaal met AR tot leven. Zoals Capitola heeft gedaan voor de stadsrondleiding in Breda.
Landmark: Dit format wordt voornamelijk binnen Snapchat ingezet. Als je bijvoorbeeld langs de Eiffeltoren of Buckingham Palace komt en je richt je camera erop dan zie je een vormgegeven landmark. Een landmark iets dichterbij huis is het Rijksmuseum, bekijk hier het filter.
Face: Hiermee kun je effecten en filters toevoegen aan selfies. Deze maand heeft Capitola in opdracht voor het AVROTROS-programma Make-Up Cup een campagne gelanceerd op Instagram.
In het nieuwe AVROTROS-programma Make-Up Cup gaan tien jongeren de strijd met elkaar aan om de titel ‘nieuwe make-up artiest van Nederland’ te bemachtigen. Ze worden begeleid door Nikki de Jager, bekend van haar YouTube-kanaal NikkiTutorials. Captiola ging aan de slag met AR-campagne voor het programma op Instagram. Het resultaat zijn vier Instagram-filters die je real-time kunt toevoegen aan je foto’s en video’s in de Stories. Een kleine week na de lancering van de filters zijn ze als 300.000 keer bekeken en zijn er 10.000 opnames gemaakt. Mede dankzij influencer promotie van Nikki zelf.
David geeft aan dat goede promotie wel echt een must is voor dit soort campagnes: “We merken nog zo vaak dat er een klant naar ons toe komt met een uitgewerkte marketingstrategie en een filter als onderdeel, maar dan hebben ze niet nagedacht over hoe die filter gepromoot moet worden. Ze denken: we maken een filter, dat komt op ons account en dat gaat vanzelf wel lopen. Dat is dus niet zo. Je moet echt goed nadenken over hoe je die filter bij je doelgroep gaat krijgen.”
Dit kan door de inzet van influencers, maar ook door advertenties op Facebook en Instagram. Bedrijven denken nog vaak onterecht dat dit hele dure campagnes zijn, maar dat is volgens David niet zo: “Vorig jaar hadden we een case voor ICI Paris die een make-up filter hadden voor Valentijn. Met een mediabudget van 2000 euro hadden we toen op Snapchat al 1,5 miljoen views.”
https://www.instagram.com/p/CJ6cPjJjbBC/?utm_source=ig_web_copy_link
Trends voor 2021
2021 wordt het jaar van immersive content. Een aantal trends gaan volgens David echt doorzetten:
Machine learning: Dit maakt de cameralens vele mate slimmer. Kunstmatige intelligentie kan bijvoorbeeld detecteren waar je voeten zijn en daar kun je dan weer een 3D-model omheen creëren. Dit deed DIOR op Snapchat met de nieuwe collectie sneakers. Volgens David is dit een erg interessante ontwikkeling voor e-commerce.
LiDAR: Met deze techniek ben je niet meer afhankelijk van GPS of location markers. Het wordt op dit moment vooral ingezet bij zelfrijdende auto’s. LiDAR zendt als het ware lichtsignalen uit die terugkaatsen naar je camera, waardoor er een soort scan (voice-cloud) van je omgeving wordt gemaakt. Hierdoor weet de camera van je device waar de oppervlakten zijn en een algoritme herkent daar weer objecten in, waardoor je een levensechte AR-laag krijgt. De nieuwste modellen iPhones en iPads zijn al uitgerust met deze technologie. Bekijk hier hoe dit werkt.
Volumetric video capture: Dit is een kostbare ontwikkeling, maar wel een hele interessante. Met deze technologie kun je hoogwaardige 3D-modellen maken van personen, objecten en plaatsen doordat honderden camera’s vanaf verschillende invalshoeken licht en beweging vastleggen.
En wat zou 2021 ons nog meer kunnen brengen? David hoopt op een revolutie door de AR-bril die Apple in 2021 waarschijnlijk gaat lanceren. Voorlopig zijn het vooral geruchten, maar deze bril zou worden uitgerust met een LiDAR-sensor en bediening via veegbewegingen. David is ervan overtuigd dat wanneer Apple ergens aan begint, dit grote impact op de markt zal hebben en massale adoptie voor de deur staat. Als mogelijke toepassingen noemt hij navigeren en gedeelde ervaringen. Klinkt veelbelovend dus!