Samenwerking is op dit moment het belangrijkste speerpunt voor mediabedrijven, zo lieten 25 CEO’s onlangs nog weten. Zo’n vorm van samenwerking heeft nu geleid tot een uniek resultaat in de mediasector. Broadcasters en distributeurs hebben overeenstemming bereikt over een nieuwe tv-standaard: een gemeenschappelijke technische specificatie voor programmasignalering.
Deze standaard maakt het onder meer mogelijk om de elektronische programmagids voortdurend up-to-date te houden met de werkelijke uitzendtijden. Ook kunnen kijkers nauwkeuriger doorspoelen en terugspoelen. Voor omroepen biedt de nieuwe programmasignalering de mogelijkheid voor gepersonaliseerde reclame, bijvoorbeeld gericht op bepaalde regio’s of doelgroepen.
De standaard is het resultaat van een jaar intensief overleg tussen broadcast-experts in de Werkgroep Programmasignalering. De werkgroep is een initiatief van Media Perspectives, het platform voor media en innovatie. De zeven partijen die deelnemen aan dit overleg, praten in 2019 verder over de standaard.
Marcel Korstjens-Alling, Head of Commercial Technology van RTL Nederland, is blij met het resultaat. “Dit toont aan dat industriebreed overleg echt zin heeft.” Ook Egon Verharen, Manager Innovatie van de NPO, is enthousiast. “Dat we nu overeenstemming hebben over deze standaard is goed voor de hele sector.”
De samenwerking moet leiden tot het ondersteunen van nieuwe toepassingen op het gebied van programmasignalering. De huidige deelnemers aan de werkgroep zijn RTL Nederland, Talpa Network, Fox Networks Group, NPO, KPN, Liberty Global, VodafoneZiggo en TVT Media.