Een mix van jonge editors, marketingprofessionals, producenten, mediamanagers, een cameraman en een operator hebben met succes het Talent Development Program 2017-2018 afgerond. In meer dan 30 trainingsdagen ontwikkelden zij een eigen visie op de media-industrie en werkten ze aan hun personal skills. Vrijdag 30 juni kregen zij hun certificaat uitgereikt.
Het doel van het Talent Development Program is om high potentials een next step te geven in hun ontwikkeling en ze op te leiden tot allround media professionals. Gedurende negen maanden kregen ze een programma aangeboden van hands-on workshops, verdiepende masterclasses en uitdagende design sprints. Zo deden zij onder meer kennis op over user interfacing, business modeling en storytelling.
Het in designsprints werken aan opdrachten van mediabedrijven was voor Annelieke de Graaf (producer bij Quadia) een van de hoogtepunten van het programma. “Het leuke is dat we opdrachten krijgen van opdrachtgevers als BNNVARA en NEP. Doordat het opdrachten zijn waar de bedrijven eventueel mee aan de slag gaan, motiveert het iedereen om een zo tof mogelijk concept te presenteren.” Dat alle deelnemers in het programma een andere achtergrond hadden droeg daar ook aan bij. “De uitwerking van de opdrachten wordt daardoor nog leuker, omdat iedereen een andere kijk heeft op wat leuk is en wat de mogelijkheden zijn.”
Joanne Landman, die als editor bij United meedeed aan het TDP is erg te spreken over de kennis die ze heeft opgedaan tijdens het programma, en hoe dat haar hielp een eigen visie te creëren: “De mediakennis die je hier krijgt, is de basis die je nodig hebt, maar waar niemand je specifiek wat over vertelt. Binnen je baan moet je maar een beetje ontdekken hoe alles er nu voor staat. Bij het TDP krijg je alles in presentaties aangereikt en kun je er met elkaar over doorpraten en dat weer in het perspectief van de praktijk zien. Super fijn!”
Ook de opdrachtgevers waren enthousiast over het programma. Julia Vytopil, programma manager Media Management bij Beeld en Geluid, is erg tevreden over de trainees van het Talent Development Program. “Het is erg leuk om jonge, enthousiaste mensen binnen te krijgen met eigen ideeën”, zegt Julia. “Het mooie is dat de trainees inmiddels ook een groep vormen die elkaar op zoekt en iets aan elkaar heeft.” Robert van der Zwart, directeur van Quadia voegt hier aan toe: “Via het TDP kunnen we onze young professionals een opleiding bieden die je als kleiner bedrijf nooit kan bieden”.
De derde editie van het Talent Development start in oktober. De werving voor nieuwe deelnemers is al in volle gang. Eind augustus zullen in selectiedagen de nieuwe high potentials worden uitgekozen. Meer informatie over deelname is te vinden op de website van Media Perspectives. Geïnteresseerd om als bedrijf deel te nemen? Stuur dan een e-mail naar talent@mediaperspectives.nl voor de mogelijkheden.