Er waait een frisse wind aan de Basisweg in Amsterdam waar de Telegraaf Media Groep is gevestigd. Na de overname door het Vlaamse Mediahuis zijn de cijfers veel beter en lijkt de rust teruggekeerd bij het mediaconcern. Fris is ook het geluid van de CEO, de Vlaming Marc Vangeel. In een interview met MediaMatters op New Business Radio zegt hij dat samenwerking tussen mediabedrijven cruciaal is. Hij ziet vooral mogelijkheden op het gebied van advertising. “Dat gaat de goede kant op. Het ligt niet aan de bereidheid om samen te werken, maar we moeten het wel de goede structuur geven.”
TMG presenteerde onlangs behoorlijk goede jaarcijfers. De winst is flink toegenomen en de oplagedaling van de Telegraaf is tot staan gebracht. Maar of dat het resultaat is van de ‘Belgische’ aanpak, dat weet Marc Vangeel nog zo net niet. “Natuurlijk, je kunt niet om de vaststelling heen dat de Persgroep en het Mediahuis het in Nederland goed doen. Maar dat heeft niks met het Belg zijn te maken”, zegt Vangeel.
Volgens hem zit het meer in de structuur van de twee grote Vlaamse uitgevers. “Beide concerns hebben een familiale aandeelhoudersstructuur. Er wordt per definitie meer op middellange en lange termijn gedacht. Men is zeker geïnteresseerd in de winst van dit jaar, maar ook in die van volgend jaar en het jaar daarna. Ze zijn wat rustiger.”
Vangeel is een betrekkelijke onbekende in de Nederlandse mediawereld. Hij herkent zich wel in de beschrijving van Belgische CEO’s die diplomatiek, kostenbewust en besluitvaardig zouden zijn, maar tegelijkertijd ook moeilijk te doorgronden. “Dat zit wel in de buurt. Mensen die mij kennen, vinden me zeker diplomaat. We zijn kostenbewust ja, en of ik besluitvaardig ben moet je maar aan m’n collega’s vragen.” Moeilijk te doorgronden? Dat valt volgens Vangeel wel mee. “Als iets mij niet aanstaat, dan zul je dat meteen merken.”
Consolidatie is nog steeds een trend in de Nederlandse media. Maar Vangeel voorziet geen grote herschikkingen meer de komende tijd. “Er zijn nog wel een paar kleine uitgevers in Nederland. Maar het initiatief voor aansluiting of samenwerking zal vanuit henzelf vandaan moeten komen. Ik denk wel dat er nog heel wat nieuwe initiatieven gaan komen vooral op digitaal vlak. Zowel vanuit Sanoma, Persgroep als het Mediahuis.”
Samenwerking tussen mediabedrijven vindt Marc Vangeel cruciaal. “En het is misschien al veel langer cruciaal dan men denkt. Ik kijk met heel veel plezier terug op die samenwerking tussen Belgische uitgevers op de advertentiemarkt. Het moet wel volstrekt duidelijk zijn dat je op de consumentenmarkt concurrenten bent, maar dat je op de advertentiemarkt samen producten maakt.”
Vangeel denkt dat er ook in Nederland rond classifieds en data rond advertenties goed samengewerkt kan worden. “We kunnen daar een omgeving creëren waarin we ten opzichte van Google en Facebook een positie kunnen opbouwen.”
Vangeel doelt hier met name op het initiatief NL Profiel waarin TMG, Sanoma en de Persgroep samenwerken. “We willen het nog teveel organiseren vanuit onze eigen bedrijven. Het is beter om er aparte entiteiten van te maken die gefocust zijn en gezamenlijk producten verkopen of exploiteren.”
Luister hieronder naar de podcast van het interview (in 4 delen). MediaMatters wordt elke eerste donderdag van de maand uitgezonden op New Business Radio van 16:00 tot 17:00 uur. Daarna is de uitzending als podcast beschikbaar.