Timo Nijssen is sinds oktober werkzaam als onderzoeksredacteur bij RTL Nieuws. Hij heeft eerder dit jaar ons IMPACT-programma gevolgd, waar hij onder andere meewerkte aan dit artikel. Toen we hoorden over zijn nieuwe functie, maakte ons dat nieuwsgierig naar zijn toekomstdromen en kijk op de mediasector.
Timo is ooit begonnen met de studie Amerikanistiek aan de Radboud Universiteit, waarna hij de master journalistiek & media aan de UvA heeft afgerond. Tijdens een stage bij de Volkskrant schreef hij een artikel over transport van waterflesjes waar hij de Talent Tegel 2017 mee won, een prijs voor onderscheidend werk van jonge journalisten. Hij is vervolgens aan de slag gegaan als freelancer voor de Volkskrant en het ANP. Inmiddels werkt hij op de redactie van RTL Nieuws.
“Voor het ANP maakte ik voornamelijk korte berichten en was ik echt gefocust op het nieuws van de dag. Voor de Volkskrant kon ik wel wat dieper ingaan op items en hoefde dit niet perse gekoppeld te zijn aan de actualiteiten. Ik merkte dat ik dat laatste eigenlijk wel het leukste vond om te doen. Ik wilde de ruimte om me langere tijd in één onderwerp te kunnen verdiepen.
Als freelancer kun je je weliswaar ook in een niche verdiepen, maar omdat de meeste media per woord of artikel betalen, ervaar je toch een zekere vorm van druk om met regelmaat te blijven publiceren. In loondienst bij RTL Nieuws kan ik me echt een langere periode in een onderwerp vastbijten en dit pas publiceren als het onderzoek helemaal is afgerond. Wat dat betreft heeft de onderzoeksredactie van RTL Nieuws een heel eigen ritme: je zoekt een maand lang iets uit en dat levert (als het goed is) nieuwe nieuwsfeiten op.”
“Dat ik alle ruimte heb om iets helemaal tot op de bodem uit te zoeken. Daarnaast vind ik het fijn dat je bij tv vrijwel altijd samen met collega’s aan een verhaal werkt. Bij kranten werk je over het algemeen meer solistisch, terwijl je door samenwerking gemakkelijker op nieuwe ideeën komt.”
“Ik wil allereerst vooral beter worden in het doen van gedegen onderzoek. Datajournalistiek is daar een steeds belangrijker onderdeel van en is iets wat ik erg interessant vind. Dus daar hoop ik de komende tijd ook meer over te leren. Ik ben natuurlijk pas net begonnen bij een onderzoeksredactie, dus voordat ik verder ga dromen wil ik hier eerst in groeien.”
“Over tien jaar zal de mediasector nog veel verder gedigitaliseerd zijn. Het wordt voor uitgevers dan een grote uitdaging om lezers aan zich te binden. Het is online veel lastiger om echt onderdeel te worden van mensen hun dagelijkse ritme. Dit wordt momenteel al geprobeerd door het aanbieden van digitale abonnementen, maar ik denk dat er nog veel kansen liggen op het gebied van social media. Je moet dit gaan zien als een volwaardig publicatieplatform in plaats van alleen als promotiekanaal.”
Timo zijn eerste publicatie bij RTL Nieuws zal binnenkort verschijnen, maar in tussentijd kun je een overzicht van zijn werk vinden op timonijssen.nl