Tiledmedia is een Nederlands bedrijf dat het mogelijk maakt om 360˚VR en 180˚ panorama video’s live te streamen naar verschillende apparaten. Deze techniek biedt kansen voor het optimaliseren van een stadionervaring. Tiledmedia is één van de finalisten van de Change the Game challenge.
Change the Game is een initiatief van de Johan Cruijf ArenA, in samenwerking met Media Perspectives, Ajax, KNVB, Hogeschool van Amsterdam en TNO. Het doel van de challenge is om de beleving van bezoekers en fans te vergroten en verbeteren. Er zijn 180 internationale inzendingen binnen gekomen. Daaruit zijn 35 innovatieve ideeën geselecteerd die kans maken om gebruikt te worden in de ArenA.
De technologie van Tiledmedia werkt zo: er worden verschillende camera’s opgehangen in het stadion. Ook op plekken waar normaal gesproken geen beelden worden geschoten, zoals in het publiek, aan de rand van het veld of zelfs in de catacomben van het stadion. Deze beelden worden live overgedragen aan de platformen van de partners. Op deze manier kunnen toeschouwers momenten zien, die normaal gesproken verborgen blijven.
Door middel van deze technologie verbetert Tiledmedia de bezoeker en fan ervaring, en verhoogt daarmee de ‘fan engagement’. De video’s zorgen ervoor dat niet alleen bezoekers van de ArenA nog meer meegenieten van voetbalwedstrijden, concerten en andere evenementen. Ook fans buiten het stadion kunnen het live evenement beleven via hun eigen device. Zo wordt de ervaring van een live event ook beschikbaar voor mensen die niet de mogelijkheid hebben om aanwezig te zijn.
Tiledmedia werkt samen met techgigant Intel om de beelden live over te dragen aan de verschillende platformen. Partner Seymour360 zorgt voor de plaatsing van de camera’s door het hele stadion.
Deze technologie is al ingezet tijdens een Duitse Bundesliga basketbalwedstrijd. Tijdens de wedstrijd was het voor de kijker mogelijk om via een app vanuit een zelfgekozen camerastandpunt te kijken. Er was een camera aan de zijkant van het veld en één boven de basket. Beide camera’s gaven de kijker een 360˚ beeld. Misschien gaan we deze toepassing van Tiledmedia wel terugzien tijdens de Euro2020 in Nederland.
360˚ VR-streaming brengt overigens een grote hoeveelheid uitdagingen met zich mee. In eerste plaatst kost het streamen van hoge kwaliteit VR-video’s enorm veel bandbreedte. Dit komt doordat de stream constant moet reageren op hoofdbewegingen. Het gevolg is dat de video’s van lage kwaliteit worden en misselijkheid veroorzaken, vanwege de vertraging tussen beweging en beeld. Ten tweede, kan de kijker van de 360˚ video maar 12% van het beeld zien. Het hele panorama in hoge kwaliteit streamen is haast onmogelijk.
De oplossingen die Tiledmedia voor deze problemen biedt, maakt hen uniek tegenover ander VR-livestream diensten. Zij maken gebruik van Tiled Streaming, wat inhoudt dat het beeld wordt opgedeeld in ‘tiles’. Alleen de ‘tiles’ die de kijker ziet zijn van hoge kwaliteit. De rest van de 360˚ panorama is van lagere kwaliteit (zie afbeelding). Dit zorgt ervoor dat er geen vertraging tussen de hoofdbeweging en het beeld te zien is op het scherm. En op deze manier is er altijd beeld aanwezig, gebruikers krijgen nooit een zwart beeld. Bovenal is het beeld, de ‘tile’, van hoge kwaliteit.
De oplossing van Tiledmedia is schaalbaar naar miljoenen mensen, doordat ze standaard http-streaming technologie gebruiken. Daarnaast is Tiled Streaming te gebruiken op ieder apparaat met scherm, zoals VR-brillen, telefoons en tablets.
De Change the Game challenge heeft nu nog 35 finalisten, naast Tiledmedia, maken Snaptivity & Eyecandylab kans om gekozen te worden. De volgende fase is het collaboration event, waar de finalisten gaan samenwerken met de Change the Game partners om hun ideeën naar een nieuw niveau te tillen.
Change the Game is een initiatief van de Johan Cruijff ArenA, Media Perspectives, Hogeschool van Amsterdam en TNO en mede gesubsidieerd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie. Als innovatiepartner is dit programma powered by KPMG.
Foto: © Tiledmedia