Vijftien grote mediabedrijven zijn een samenwerking gestart om oplossingen te vinden voor de grote uitdagingen waar de mediasector mee te maken heeft. Ze hebben een gezamenlijke innovatieagenda opgesteld met de pijlers: Decentrale data, Nieuws en informatie en Content en productie. Wij zijn benieuwd hoe de deelnemende partijen een jaar later naar deze grote dossiers kijken. Wat zijn de ontwikkelingen en wat betekent dit voor de toekomst van de media?
Hoe speelt de NPO in op de voortdurende veranderingen in de mediasector? Hoe gaan ze om met nieuwe vormen van contentproductie, digitale platformen en de invloed van kunstmatige intelligentie? En hoe organiseer je nu eigenlijk innovatie? In de MediaTalk, die plaatsvond in STUDIO XNL, ging Bert Kok erover in gesprek met Egon Verharen, Manager Innovatie bij de NPO.
Bij RTL Nederland wordt veel geëxperimenteerd met AI toepassingen. Voor het voorspellen van kijkcijfers, het creëren van gepersonaliseerde algoritmes, en het geautomatiseerd ondertitelen van programma’s. Met welke innovatieve ontwikkelingen zijn ze nog meer bezig? En hoe staat het met de gezamenlijke innovatieagenda? Bert Kok sprak erover met Daan Odijk, Head of Data en AI bij RTL Nederland.
Primeur! Een uniek gesprek tussen hoofdredacteuren Marc Veeningen (Talpa Network), Giselle van Cann (NOS) en Ilse Openneer (RTL Nieuws) over het vertrouwen in de journalistiek en nieuwsorganisaties. Hoe gaan deze organisaties om met nieuwsmijders, kritische kijkers en lezers en het bereiken van jongeren. In hoeverre experimenteren ze met verschillende vormen van nieuws maken? Bert Kok ging erover in gesprek tijdens onze MediaTalk in STUDIO XNL.