Talent Development Program Hilversum Media Campus van start
Talentvolle young professionals starten met media-traineeship
Vanaf deze week is de eerste groep young professionals gestart met het Talent Development Program van Hilversum Media Campus. In het programma worden deelnemers in 9 maanden klaargestoomd tot allround mediaprofessionals die goed om kunnen gaan met de grote dynamiek van de media-industrie. De talenten doen werkervaring op bij o.a. Beeld en Geluid, United en RTL en krijgen een kwalitatief hoogstaand programma van workshops en masterclasses aangeboden.
Het Talent Development Program is ontwikkeld door Hilversum Media Campus om jonge talenten een springplank te bieden voor hun carrière in de media-industrie. Tijdens het brede, praktijkgerichte programma verdiepen en verbreden zij hun kennis en skills rondom de inhoudelijke thema’s Creatie, Techniek & ICT, Content en Business. Ook wordt er gericht getraind op 21th century skills zoals samenwerken, communiceren, probleemoplossend vermogen en creativiteit. Daarnaast doen ze praktijkervaring op bij deelnemende partners: RTL, BNNVARA, United, Beeld en Geluid, NEP, JONCA, Ziggo en Ngage Media.
Strenge selectie
De talenten die meedoen in het programma zijn geselecteerd door hun eigen werkgever, of hebben zich aangemeld via de campagne van Hilversum Media Campus. Ruim 100 motivatiebrieven kwamen binnen voor de open plekken van het Talent Development Program. Tijdens de selectiedag op 26 augustus moesten zij zich bewijzen in speeddates met de aangesloten bedrijven, een pitch en co-creatie opdracht. Caroline Dutry van Haeften, onderwijskundige van Hilversum Media Campus: “We zijn zeer te spreken over de kwaliteit van de aanmeldingen. Dat maakte de keuze voor sommige bedrijven wel erg moeilijk, maar uiteindelijk zijn er goede matches gemaakt. Daarnaast zijn een aantal deelnemers door de bedrijven zelf geselecteerd uit young professionals die al bij hun in dienst waren of komen. Zo laat RTL haar trainees meedoen in het Talent Development Program”.
Theorie en praktijk gecombineerd
Tijdens het Talent development program staan altijd duo’s van docenten van mediaopleidingen en gastdocenten uit de praktijk ‘voor de klas’. Daarmee staan zij garant voor actuele en toepasbare kennis en bovendien leert zo het onderwijs van het bedrijfsleven en vice versa. Caroline Dutry van Haeften: “Voor het eerste blok rondom creatie werken we nauw samen met de HKU. Samen met HKU-docent John Hennequin hebben we een interessant programma ontworpen rondom creatie van mediacontent. Van brainstormtechnieken tot crossmediaal projectmanagement, van vraagarticulatie tot storytelling. Iedere week zijn er andere professionals uit het veld te gast die de groep trainen. De laatste twee weken zijn nog niet ingevuld, dat gebeurt op basis van de wensen van de deelnemers en deelnemende bedrijven.”
Inspiratie voor professionals
Iedere donderdagavond biedt het Talent Development Program inspiratiesessies, die ook toegankelijk zijn voor mediaprofessionals. Tijdens deze sessie presenteren (inter)nationale experts hun visie, innovatieve project of overzicht van trends. De eerste sessie op donderdag 6 oktober is bovendien gratis toegankelijk. Trendwatcher Peter Ros spreekt dan over ‘Leven in de Netwerk & Informatiesamenleving’. Wat betekent dit voor jou als organisatie, professional en mens? Welke metatrend zien we nu gebeuren, hoe kun je daarop anticiperen als organisatie en welke skillset zou nuttig zijn om te ontwikkelen voor jou als persoon?
Professionals die willen deelnemen aan de inspiratiessessies kunnen daar meer informatie over vinden op de website van Hilversum Media Campus. De organisatie raad je aan tijdig in te schrijven omdat er beperkt plek is.
Voor meer informatie over het Talent Development Program kunt u contact opnemen met onderwijskundige Caroline Dutry van Haeften, caroline@hilversummediacampus.nl of 06 2435 4935
Over Hilversum Media Campus
HMC is een platform voor een leven lang leren in de mediawereld. Waar met organisaties en opleidingen gekeken wordt hoe het opleidingsaanbod passend en actueel blijft. Een springplank voor deelnemers en professionals om weer een stap verder te komen en samen mooie, nieuwe concepten te bedenken. HMC verbindt mensen, organisaties en opleidingsaanbieders zodat we samen zorgen dat de Nederlandse media-industrie sterk blijft. Gemeente Hilversum, Beeld en Geluid, iMMovator, RTL Nederland, United, ROC van Amsterdam, HKU en Media Park zijn vertegenwoordigd in de stuurgroep van Hilversum Media Campus.
Kijk voor meer informatie op www.hilversummediacampus.nl of neem contact op met Marlies Hakvoort, marlies@hilversummediacampus.nl of 06 4255 6574