Data is hot. Het staat ook hoog op de agenda van Media Perspectives. Het fieldlab Data4Media is daarom een belangrijk project. Dinsdag 20 maart was de succesvolle kick-off. 25 professionals van verschillende omroepen, kennisinstellingen en databedrijven gingen met elkaar in discussie over data voor media. Na een inspirerende ochtend ontstonden de eerste ideeën voor de eerste ‘communities of practice’.
Data en media raken steeds meer verbonden. Data zal de verdienmodellen van media de komende jaren steeds verder beïnvloeden. Tijdens de kick-off van fieldlab Data4Media gingen de 25 professionals dan ook in discussie met elkaar over de vraag: wat betekent data voor media? De bijeenkomst werd geopend met een presentatie van Just Vervaart, manager Business Intelligence bij NPO.
Meten van kijkgedrag
Just gaf als voorbeeld dat met behulp van apparaatgegevens, nauwkeurige voorspellingen gedaan kunnen worden over het verloop van het aantal kijkers over een avond heen. En dat er nog steeds een verschil is tussen het meten van online kijkgedrag en dat van tv, dat toch nog minder exact te doen is dan online.
Ook Kasimir Landheer, Data en Strategie manager bij FremantleMedia, kwam aan het woord over data voor media. Kasimir gaf voorbeelden van hoe merken als Olvarit data gebruiken om onderwerpen te selecteren voor bijvoorbeeld een YouTube-campagne. En hoe redacties van programma’s als RTL Boulevard en RTL Late Night voorspellende analyses gebruiken om hot topics te bepalen voor in de shows van die dag. Dat Fremantle mede-eigenaar is van Boulevard zorgt ervoor dat ze beter inzicht hebben in de data rondom het programma dan bij Late Night. Ze zijn in gesprek met RTL om ook van dat programma volledige data te krijgen, om ook daar beter te kunnen produceren.
Proof of concepts
In de fieldlab bijeenkomst werden de eerste ‘communities of practice’ gevormd die gezamenlijk ‘proof of concepts’ definiëren. Een voorstelronde van alle deelnemers met daarbij hun aandachtspunt op het gebied van data4media leverde een lange lijst topics op, waarvan er een aantal bij meer mensen goed vielen. Er worden multidisciplinaire groepen samengesteld uit mensen van een mix van diverse omroepen, kennisinstellingen en databedrijven. Gezamenlijk definiëren zij met wie zij welke onderwerpen willen onderzoeken, en wat ze ter beschikking willen stellen om samen te experimenteren.
“Het belangrijkste wat uit de bijeenkomst is gekomen is dat de problemen en kansen op het gebied van data en media heel concreet zijn, maar tegelijkertijd heel divers. Mediabedrijven worstelen hiermee. De mate waarin men elkaars problemen herkent, is dan ook opvallend.”, vertelt Frank Visser, projectleider van het fieldlab Data4Media. Volgens Frank was het interessant om te zien dat een aantal contentpartijen dagelijks gebruik maken van data voor de creatie van media, maar het is duidelijk nog een eerste stap met vele verbetermogelijkheden.
Oplossingen
“Data voor media is complex, omdat je moet weten waar de data vandaan komt, van wie de data is en welke gevolgtrekkingen er afgeleid van kunnen worden. Daarom is er meer denkkracht nodig om te komen tot oplossingen waarmee daadwerkelijk resultaat geboekt wordt. Tijdens de bijeenkomst is duidelijk geworden dat dit alleen kan door samen te experimenteren.”
Een eerste groep gaat aan de slag met een pluriforme recommendation engine, een aanbevelingssysteem. Een recommendation engine kijkt niet alleen naar commerciële aspecten, maar ook naar publieke waarden, waarbij de content moet amuseren, informeren en inspireren. En kijkt naar zowel naar documentaires en films, die lang houdbaar zijn, als content zoals sport en nieuws dat na een dag al minder relevant is.
Neem voor meer informatie over het Fieldlab Data4Media contact op met Frank Visser via frank.visser@mediaperspectives.nl.