Sten Vos is sinds september 2019 werkzaam als marketeer bij Beeld en Geluid in Hilversum. Samen met een collega is hij verantwoordelijk voor de marketing en communicatieactiviteiten voor particulieren. Maar op de lange termijn heeft Sten andere ambities; hij wil hij zijn eigen bureau starten. Voor de Young Media Professionals Community vroegen wij naar zijn achtergrond, opleiding en ambities.
Om te beginnen: hoe is Sten eigenlijk de media-industrie ingerold? Toen Sten nog op de middelbare school zat, had hij nog niet de ambitie om de mediasector in te gaan. Onbewust was bij wel met media bezig. Hij verslond veel boeken, was vaak in de videotheek te vinden en ook gamen deed hij graag. Aan het einde van de middelbare school ging hij naar een open dag van het Grafisch Lyceum en werd hij echt enthousiast. Uiteindelijk heeft Sten zich ingeschreven voor de mbo-opleiding Animatie en Audiovisuele vormgeving. Geheel passend bij zijn voorliefde voor films, series en games. Daar is zijn passie voor de media-industrie alleen maar gegroeid. “Ik kreeg steeds meer door hoe de hele wereld in elkaar zit. Het was een ontzettend leuke opleiding die je creativiteit enorm stimuleerde.” Omdat zijn kans op een leidinggevende functie te vergroten volgde hij daarna een hbo-opleiding.
Met de kennis van nu zou ik dezelfde keuzes maken, alleen misschien af en toe iets beter een studieboek lezen
Aan de Breda University of Applied Sciences (BUAS) heeft Sten zijn Bachelor of Arts in International Media & Entertainment Management behaald. Tijdens deze studie kwam hij vroeg in aanraking met marketing. Dit vond hij zo interessant dat hij zich hierin ging specialiseren. Via docenten kwam hij aan een goede stage bij een marketing/evenementen bureau in Hilversum genaamd Brand New Live. Hier heeft Sten een aantal activatiecampagnes opgezet voor verschillende merken waaronder Ziggo, Samsung en ICI PARIS XL. Dit vond hij een waardevolle en zeer dynamische periode. In zijn laatste jaar heeft hij zijn scriptie geschreven voor het bedrijf COTY. Hij liep mee met de Brand Manager van Hugo Boss Fragrances. Zijn scriptie was erop gericht om de online verkoop van geuren te stimuleren en deze er visueel aantrekkelijk uit te laten zien op een website.
Toen Sten was afgestudeerd aan de BUAS vond hij dat zijn zoektocht naar een baan traag verliep. Achteraf is het ook wel te begrijpen. Hij legt uit dat hij motivatiebrieven schreef voor functies waar je 5 tot 10 jaar werkervaring moest hebben. Zijn motivatie hiervoor was dat hij die ervaring wel ter plekke kan opdoen. Dat was achteraf iets te opportunistisch gedacht. “Na een paar gesprekken, sommige erg leuk en sommige iets minder kwam ik zo’n 3 à 4 maanden na mijn afstuderen op gesprek bij Beeld en Geluid. Daar was ik erg enthousiast over en gelukkig zij ook over mij.”
Dat ambitieuze karakter is Sten nog niet verloren. “Ik zeg weleens voor de grap dat ik over tien jaar de nieuwe mediabaas van Nederland wil zijn, zeg maar een John de Mol”. Over het keiharde werken twijfelt hij nog een beetje, want hij houdt ook erg van zijn vrije tijd. “Maar ik zie mijzelf op de lange termijn wel een eigen bureau starten, het lijkt mij erg leuk om te ondernemen. Ik vind wel dat ik daarvoor eerst nog meer ervaring op moet doen in het werkgebied.
Op de vraag hoe een normale werkdag er voor hem uitziet vindt hij het lastig om hier een antwoord op te geven. Er is namelijk geen dag hetzelfde op de marketing en communicatieafdeling van Beeld en Geluid. Een werkdag kan heel eenvoudig zijn. “Ik kan ’s ochtends een meeting hebben met onze web redactie om te bespreken wat we de komende week op onze social kanalen gaan posten, daarna check ik de ticket sales van onze events om te kijken waar ik nog moet bijzetten. Dan nog mails beantwoorden en hier en daar ideeën wisselen met collega marketeers en de dag is weer voorbij.”
Maar de dagen kunnen variëren en dat is volgens Sten maar goed ook. Op andere dagen kan het zo zijn dat Sten allerlei deals aan het rondbreien is. Bijvoorbeeld bij de aanloop van Dutch Media Week. Daar was hij bezig om verschillende advertentieruimtes in te kopen, aan het kijken waar hij free publicity kon krijgen of sponsordeals met bedrijven op te zetten. Dan zijn er nog netwerkbijeenkomsten, meetings met leveranciers en partners die zowel intern als extern kunnen zijn. Op dit soort dagen is Sten veel op pad. Zulke uitstapjes vindt hij fijn voor de afwisseling, want de meeste dagen is hij achter zijn computer te vinden.
Waar Sten veel energie uithaalt, is het team waar hij mee werkt. Hij heeft een team van fijne collega’s om zich heen waarmee hij goed contact heeft. Volgens Sten is Beeld en Geluid goed in het stimuleren van zo’n fijne werkomgeving. Hij geeft aan ontzettend veel vrijheid te krijgen om leuke ideeën te bedenken en te ontwikkelen.
Op de vraag of de coronacrisis impact heeft gehad op zijn werkzaamheden, geeft Sten aan dat er wel wat onzekerheden waren. Zo moest er bij de Dutch Media Week enorm geschakeld worden. Wat normaal gesproken een groot publieksevent is, moest nu plotseling volledig online. Dat heeft zijn team ontzettend goed opgepakt maar dat was wel spannend hoe het zou gaan verlopen.
Iets wat misschien voor andere young professionals ook herkenbaar is, is het te gemakkelijk ‘ja’ zeggen. “Ik ben een heel gemakkelijk en rustig persoon die snel zegt, joh ik fix dat wel. Dan kan ik soms dingen ook erg verkeerd inschatten en loop ik helemaal over. Daar kan ik verbeteren. Dit is niet alleen voor jezelf belangrijk, maar ook voor collega’s zodat zij weten waar ze aan toe zijn en of ze niet beter naar een andere oplossing moeten zoeken.”
Verder geeft Sten nog het advies mee om gewoon lekker te doen wat goed voelt. “Wees niet bang om ideeën voor te dragen of als het niet goed gaat aan de bel te trekken. Fouten moet je kunnen maken, zeker als startend professional. Een goede werkgever geeft je sturing en zal je daarvoor niet afbranden. Misschien klinkt dat heel cliché maar ik heb bij Beeld en Geluid maar ook tijdens bijbaantjes geleerd dat je pas stappen kan maken als je dingen beet durft te pakken.”
Iedere maand interviewen we een Young Media Professional. Lees hier het vorige interview met Megan Seymour van NEP.