Twee Nederlandse frontrunners op het gebied van sport data bundelen de krachten: SciSports en Inmotio gaan samen verder. SciSports, wereldwijd marktleider op het gebied van data-gedreven analyses in de voetbalwereld, neemt per 1 juli Inmotio Object Tracking over. Inmotio helpt internationale topteams met het analyseren van wedstrijd- en trainingsdata. De strategische acquisitie versterkt de positie van SciSports en maakt het mogelijk om nog gedetailleerdere analyses te maken van voetbalwedstrijden.
Giels Brouwer, oprichter en CIO van SciSports: “Sinds de oprichting van SciSports ken ik Inmotio als een betrouwbare, innovatieve organisatie die wereldwijd topclubs en nationale elftallen helpt met het analyseren van trainingen en wedstrijden. Het product dat zij aanbieden is een perfecte aanvulling op ons scouting platform, waardoor we onze klanten nog beter kunnen helpen met het gebruik maken van data om voetbal inhoudelijke vraagstukken op te lossen.”
De overname betekent ook een verandering in het management team van SciSports. Vincent van Renesse van Duivenbode en Daan Le Duc treden toe als respectievelijk CEO en CTO van SciSports. Giels Brouwer en Jan Van Haaren complementeren het management team. Brouwer: “De afgelopen jaren hebben we vele gesprekken met Vincent en Daan gevoerd over de veranderende wereld van de sportdata en onze visie op deze markt sluit volledig op elkaar aan. Twee Nederlandse frontrunners op het gebied van sport data bundelen nu de krachten. Daarbij heeft het echt geholpen dat we beiden als innovatiepartner van de KNVB in het innovatiecentrum #11 op de KNVB Campus een kantoor hebben, waar we vele avonden hebben gesproken over de snel groeiende sportdata industrie.”
Vincent van Renesse van Duivenbode: “Als absolute sportfanaat kan ik mijn ervaring in het bouwen van software bedrijven gebruiken voor de internationale groei van onze platformen. De afgelopen anderhalf jaar heeft Inmotio de transitie gemaakt naar een SaaS model, waarbij we de data van iedere sportdata provider kunnen analyseren, verrijken en op een intuïtieve wijze aanbieden bij onze klanten. Zowel qua producten als cultureel zien we een duidelijke match tussen SciSports en Inmotio. Beide bedrijven hebben de ultieme wil om te winnen door het voetbal met data te ontleden en denken vanuit het perspectief van de klant. Met deze fusie creëren we een 360 graden view voor de voetbal professional en kunnen we ons nog beter positioneren in de mondiale voetbalindustrie.