In het Beng Lab van Beeld en Geluid, gelegen boven de archieven van het instituut, kwamen ongeveer vijftig mediaprofessionals bij elkaar voor de expertsessie over Virtual Worlds. Met presentaties over gloednieuwe toepassingen, inspirerende events en interessante calls voor VR -makers.
In de expertsessie kwam een mix aan presentaties aan de orde. Ervaringsdeskundigen deelden hun uitdagingen als het gaat om het produceren van VR. Maar ook werd kennis van andere events gedeeld en werd vooruitgekeken naar events en activiteiten die dit najaar op de planning staan. Één ding is zeker: in de nieuwe media wereld gaat VR een belangrijke plek innemen.
Cyril de Vroom, CTO bij de start-up Sensiks herkent ook de potentie van VR. In hun Sensory Reality Pod wordt Virtual Reality gecombineerd met de elementen wind, licht, geluid, biofeedback en geuren om een alomvattende beleving te creëren.
De modulaire cabine die een beleving op zich is, biedt talloze mogelijkheden om een verhaal te vertellen. Met geur, warmte, geluid en VR dompel je de bezoeker onder in een verhaal. Met speciale gear kun je de gebruiker ook invloed geven op het verhaal. Bijvoorbeeld door een gameconsole, maar ook via bio-feedback. Zo kun je bijvoorbeeld meten in wat voor stemming iemand is en de Sensory Reality Pod gebruiken om iemand naar een andere stemming te brengen. Een volgende stap in de ontwikkeling is dat de makers het publiek de mogelijkheid willen bieden om zelf verhalen te maken voor de Sensory Reality Pod. De Pod wordt nu al gebruikt voor therapeutische doeleinden bij het Radboud Ziekenhuis en ook hotelketen Van der Valk gaat ze inzetten als wellness faciliteit.