Op het Rijn IJssel in Arnhem volgen 140 studenten de mbo-opleiding Applicatieontwikkelaar. Via LinkedIn viel ons oog op docent en loopbaancoach Pascal Mariany. In zijn docentenvlogs laat hij zien hoe hij met zijn studenten toffe VR-producties ontwikkelt. Hier wilden wij meer van weten. Dus zochten wij Pascal op in Arnhem.
Tijdens de opleiding applicatieontwikkelaar kan je in de keuzedelen kiezen voor het blok Virtual Reality. “Dit keuzedeel is ontwikkeld door naamgenoot Pascal Wouters, samen met hem begeleid ik de studenten om VR-producties te maken” vertelt Pascal. De studenten werken, in dit vijf weken durende blok, aan een VR Rekenopdracht of een VR EscapeRoom.
In de VR RekenOpdracht krijgen studenten de opdracht om basisschoolleerlingen spelenderwijs sommen op te leren lossen. Verschillende projectgroepen gingen hiermee aan de slag. Rowan, Rowen en Lisa ontwikkelden een VR-game waarin je de blokken moet verzamelen om een som op te lossen. In een bosrijke omgeving zie je een som staan. Dit kan een som zijn waarin je moet vermenigvuldigen, aftrekken, delen of optellen. Bijvoorbeeld 5 keer 7. Vervolgens moet je op zoek naar blokken die samen 35 maken.
Een andere projectgroep ging meer op de snelheid van het oplossen van de sommen zitten. Geïnspireerd door racegame F-zero bedachten Sjoerd en Albert een creatieve manier om de leerlingen te laten rekenen. In de virtuele omgeving krijgen ze op het dashboard van hun raceauto een rekensom te zien. Vervolgens moeten zij door het goede antwoord rijden. Het doel van het spel is om de snelste tijd op het parcours neer te zetten. Hiervoor moet je zo veel mogelijk goede antwoorden geven, want met een goed antwoord krijgt de auto een boost en met een fout antwoord wordt de auto afgeremd.
Ook is er door Ramon en Nino gewerkt aan een VR EscapeRoom. In dit project is een koppeling gemaakt met de opleiding Zorg en Welzijn. Het doel was om studenten van de opleiding Zorg en Welzijn te laten nadenken over externe factoren die invloed hebben op iemands welzijn. In de virtuele omgeving ligt een oude mevrouw te hoesten in bed. Door rond te kijken kom je erachter dat een aantal externe factoren het welzijn van de mevrouw verslechteren. Zo is de kamertemperatuur bijvoorbeeld 33 graden en staat het raam naast de mevrouw op een kier. Je moet een aantal handelingen verrichten om haar situatie te verbeteren.
Pascal maakt in ons gesprek een duidelijk statement: “Ik wil geen standaard docent zijn. Ik wil verbinden, ontwikkelen en innoveren”. Hij is trots dat ze bij het Rijn IJssel bouwen aan RIJk Onderwijs. Hierdoor wordt er naar zijn idee maximaal ingespeeld op de motivatie van zijn studenten. Naarmate de opleiding vordert krijgt de student steeds meer verantwoordelijkheid en werken zij aan beroepsproducten. Die beroepsproducten zijn verdeeld over leereenheden van vijf weken. In vijf weken wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan het ontwikkelen van een mobiele app, website of robotica. Dit doen de studenten voor fictieve projecten, maar ook regelmatig voor opdrachten uit het bedrijfsleven. De opleiding Applicatieontwikkelaar is een MBO niveau 4 opleiding en bestaat uit een team van zes mensen welke de studenten intensief coachen en begeleiden.