In 2020 coördineert Media Perspectives de indiening, beoordeling en toekenning rondom Stadsfondsprojecten op en rond het Media Park. Er is jaarlijks 80.000-100.000 euro beschikbaar voor projecten die bijdragen aan de leefbaarheid en duurzaamheid op en rond het Media Park en de Wittekruislaan. Inmiddels zijn er vijf ideeën die stadsfondsbijdragen hebben gekregen.
Toegekend: 50.000 euro
Status: oplevering begin 2021
Media Park gaat in samenwerking met architect DenolderVleugels en Unbranded de corridorfunctie in het Decorcentrum versterken. Er komt een verbinding tussen het centrale Joop van den Endeplein en het Frank Wentinkplein. Daarlangs kunnen de kantoren en studio’s aan de noordzijde van het Media Park bereikt worden. De passage krijgt een ”open” karakter, en wordt voorzien van een AH2Go en een horecagelegenheid. De realisatie gaat dit najaar plaatsvinden. De verwachting is dat begin 2021 de eerste stappen in de passage worden gezet. Met deze passage worden de studio’s beter bereikbaar voor het publiek, en wordt de kwaliteit van de werkomgeving verbeterd voor de 5.000-6.000 mensen die dagelijks op het Media Park werkzaam zijn.
Toegekend: 25.000 euro
Status: Geweest van 3 t/m 11 oktober
Van 3 tot en met 11 oktober vond de Dutch Media Week plaats. Dutch Media Week toont de ontwikkeling van de media en de impact ervan op mens en maatschappij. Samen met een groot aantal partners belicht, stimuleert en promoot het mediafestival de vele prachtige ontwikkelingen en initiatieven in de Nederlandse media-industrie. Met dit jaar meer dan 60 uur aan talkshows, 50 uur radio en meer dan tien hybride evenementen. De Dutch Media Week 2020-2022 kreeg een deel van de stadsfondsbijdrage, namelijk: 75.000 euro, uit het potje ‘Hilversum breed’. De overige 25.000 euro kwam uit het fondsgebied Media Park.
Toegekend: 15.000 euro
Status: Net gestart
Op het Media Park valt nog veel winst te behalen op het gebied van duurzaamheid. Dit project van het Hilversumse Kastanje, Exalius en 123Duurzaam heeft 15.000 euro toegekend gekregen om de duurzaamheidsprestaties van tien bedrijven in het fondsgebied inzichtelijk te maken. Dit met het doel om de bedrijven meerjarig te volgen, en om hen uit te dagen zich te verbeteren. De bedrijven kunnen eigenaar/gebruiker zijn, of alleen gebruiker. Voor beide categorieën zijn BREEAM scans beschikbaar. Wie verbetert er het meest jaar-op-jaar? Wie is nu de zuinigste? In dit project wordt de samenwerking opgezocht met MediaGroen. Geïnteresseerd om deel te nemen? Neem dan contact op via stadsfonds@mediaperspectives.nl
Toegekend: 10.000 euro
Status: Geweest van 25 t/m 29 mei
Normaliter vindt er jaarlijks een dag-evenement plaats, de Dag van de Mediastages. Maar door COVID-19 moest de media-industrie dit jaar op de kaart gezet worden met de Digitale Week van de Mediastages. Bedrijven en studenten konden elkaar ontmoeten tijdens speeddates, presentaties en workshops. Investeren in talent is van groot belang voor de media-industrie. Vooral talent op het gebied van ICT en data is welkom. Het was daarom belangrijk de breedte van de mogelijkheden van het werk in de media-industrie te tonen. De commissie heeft hiervoor 10.000 euro toegekend aan Mediastages.
Toegekend: 4.800 euro
Status: Realisatie najaar 2020
Langs de vijver op het Media Park vind je nu al een flink aantal bijenkasten van de Media Bij. Er is voldoende beschutting, water en ook zon. Ook kunnen de bijen vanaf deze plek de bomen, struiken en de hei bereiken. Maar er zijn steeds minder bloeiende bloemen te vinden.
En niet elke bij is een honingbij, dus daarom heeft Ben zijn idee gepresenteerd voor de financiering voor het bijplaatsen van tientallen kleine bijenhotels en het inzaaien van 10 kilo aan inheemse bloemenzaden. Ook wordt er gekeken hoe Media Park bewoners kunnen worden geïnformeerd over de gang van zaken van De Media Bij. En samen met Dineke Sluijterfonds gaat geprobeerd worden om het Media Park te voorzien van diverse vogelhuisjes, zodat ook die een betere plek kunnen krijgen. De commissie heeft de aanvraag van de Media Bij gehonoreerd met een bijdrage van 4.800 euro. De uitvoering vindt plaats in samenwerking met de hoveniersbedrijven die het Media Park onderhouden.
Toegekend: 10.000
Status: Net toegekend
Ronald Kleijn werkt voor de Hogeschool van Amsterdam en is projectmanager van omscholingsprogramma Make IT Work. Een van de locaties van het programma zit op het Media Park in Gateway B. Ronald gaat aan de slag met het uitstippelen van wandelroutes op het Media Park en deze digitaal en fysiek zichtbaar maken. Dit zodat bewoners en bezoekers er op uit kunnen voor een lunchwandeling, lopend overleg etc.
Toegekend: 20.000
Status: Net toegekend, meerjarig project
Een idee dat hier mooi op aansluit is het idee om de leefbaarheid en biodiversiteit op het Media Park te vergroten. Men wil de wandelpaden en omgeving herstellen zodat het aantrekkelijker en veiliger is om de natuurlijke omgeving te verkennen. Een ecologisch groenplan biedt de basis voor dit meerjarige project. Ben Bus heeft hierbij aansluiting gezocht met verschillende partijen in en om het Media Park die allemaal bijdrage aan het project. Een van de resultaten wordt een wandelroute van NTR, over het Media Park via AVROTROS naar het bezoekerscentrum van het Goois natuurreservaat. Waarbij ook het wandelpad achter de blusvijver wordt herbestraat.
Toegekend: 15.000
Status: Net toegekend
Met het jongeren participatieprogramma wil het MBO College Hilversum jongeren van de beroepshavo een stem geven over de toekomst van het Media Park als Media Campus. Het programma bestaat uit city challenges van organisaties waar jongeren feedback op gaan geven en eigen concepten en initiatieven (startups) ontwikkelen. De beste ideeën van de challenges krijgen dan een beloning in de vorm van een voucher die de jongeren gebruiken om de ideeën van de grond te krijgen.
Wat maakt het Media Park en het omliggende gebied aan de Witte Kruislaan een aantrekkelijke werklocatie? Flexplekken? Wandel- en hardlooproutes? Sportfaciliteiten? Post-corona interactieplekken? Bewegwijzering? Foodtrucks? Deelfietsen? Elektrische steps? We zijn benieuwd naar je ideeën. Stuur een e-mail naar stadsfonds@mediaperspectives.nl dan houden wij je op de hoogte van de datum voor de volgende pitchronde.