In het Beng Lab van Beeld en Geluid, gelegen boven de archieven van het instituut, kwamen ongeveer vijftig mediaprofessionals bij elkaar voor de expertsessie over Virtual Worlds. Met presentaties over gloednieuwe toepassingen, inspirerende events en interessante calls voor VR -makers
IMMovator projectleider Mir Wermuth trapt de sessie af met een primeur. Vanaf dit najaar zal het thema ‘Virtual Worlds’ een van de vier tracks en dus speerpunten van iMMovator zijn. Meer dan voorheen zal iMMovator haar activiteiten afstemmen op de behoeften van de VR, AR en MR industrie in Nederland, met als doel kennisuitwisseling en matchmaking te bevorderen. Lees hier meer over de plannen voor het najaar.
In de expertsessie kwam een mix aan presentaties aan de orde. Ervaringsdeskundigen deelden hun uitdagingen als het gaat om het produceren van VR. Maar ook werd kennis van andere events gedeeld en werd vooruitgekeken naar events en activiteiten die dit najaar op de planning staan. Één ding is zeker: in de nieuwe media wereld gaat VR een belangrijke plek innemen.
De eerste spreker van deze expertsessie is Pieter Siekerman van Siekerman Technology en onder andere werkzaam bij 24i en The Virtual Cinema. Hoewel Virtual Reality nog een relatief jonge technologie is, heeft Pieter al de nodige ervaring opgedaan.
Zo heeft hij met 24i onderzoek gedaan naar de manier waarop zij VR kunnen inzetten bij hun video streaming apps. Hoe kun je 2D video omzetten naar VR? Wat komt daar allemaal bij kijken, op het gebied van techniek, business en creativiteit? Met behulp van een innovatie regeling (MIT) kon 24i Media een uitgebreid onderzoek doen.
Al snel kwamen ze tot de conclusie dat videostreamen naar een VR platform technisch complex is. Je hebt diverse partners nodig om iets zo te krijgen zoals jij het wilt. Dat bij de klanten van 24i Digital Rights Management belangrijk is, maakt het des te ingewikkelder. Het is nog echt pionieren en mede daarom ook nog vrij prijzig om aan te bieden aan alle klanten. Maar ook op creatief gebied zijn er nog diverse uitdagingen om het design zo te maken dat mensen het snappen. Bovendien leent VR zich nu nog voor korte filmpjes en bieden de klanten van 24i langere video’s aan van vaak meer dan 40 minuten. De conclusie van het onderzoek is dat er zeker potentie zit in VR, maar dat je hier beter compleet nieuwe content voor kan maken dan bestaande content hergebruiken. Dat er al veel VR experts zijn, ook in Nederland, maakt het wel een interessante markt. Maar zowel op creatief, technische en business gebied zijn er nog de nodige hobbels die overwonnen moeten worden.