“Ik vind innovatie het meest overschatte begrip in de media. Ik ben ontzettend tegen innovatie. Het hele idee van innovatie is dat je iets nieuws verzint wat nog niemand heeft bedacht. Volgens mij is dat het probleem niet. Je moet iets goeds pikken van iemand anders. Laat innovatie lekker aan anderen over”. Piet Bakker, die onlangs afscheid nam als lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, neemt in een interview in het programma MediaMatters op New Business Radio geen blad meer voor de mond. Hij vindt dat het idee dat alle Nederlandse mediabedrijven moeten innoveren ‘belachelijk’. “Je moet heel goed kijken naar wat anderen doen en daarvan het beste zelf toepassen.”
“Ik heb zelf eigenlijk nog nooit iets nieuws verzonnen”, zegt Bakker. “Maar ik ben wel heel goed in het pikken van wat anderen hebben verzonnen. Dus, innovatie is belangrijk, maar ik ga het niet doen.”
Volgens Bakker zouden mediabedrijven veel meer gebruik kunnen maken van slimme oplossingen die bijvoorbeeld door startups zijn bedacht. “Zelf iets bouwen is eigenlijk not done. Ik zet altijd vraagtekens bij innovatie omdat er een soort druk wordt uitgeoefend op bedrijven om zelf iets nieuws te bedenken. Daar gaat het niet om. Je moet zelf iets nieuws toepassen. Dat kan best door iemand anders bedacht zijn. Je kan ook proberen met bestaande producten nieuwe doelgroepen te bereiken. Dat is ook innovatie.”
Zelfs het idee dat je beter goede ideeën van anderen kan overnemen, heeft Bakker niet zelf bedacht. “Dat heb ik weer gepikt van Christian van Thillo, de CEO van de Persgroep. “Die zei, ik heb nog nooit wat nieuws bedacht. Ik kan alleen vrij goed rekenen en hou altijd heel goed in de gaten wat er in m’n omgeving gebeurt.”
Je kan het gesprek over innovatie hieronder beluisteren.
In MediaMatters kwamen ook andere onderwerpen aan de orde, zoals het pleidooi van Piet Bakker voor de ‘slimme journalist’, de journalist als ondernemer en de toekomst van de media. Luister hieronder naar het hele interview.
De volgende uitzending van MediaMatters op New Business Radio is donderdag 1 maart van 15:00 tot 16:00 uur. De uitzending is daarna als podcast te beluisteren op Soundcloud.