6 december 2022
Philippe Remarque DPG Media mediamatters

Philippe Remarque (DPG Media): “We moeten in onze vertelvormen innovatiever zijn”

Laatste update: 6 dec '22 - 15:15

Nieuws is een belangrijke pijler van die innovatieagenda die de mediasector onlangs presenteerde. Hoe blijven de mediabedrijven aansluiten bij moeilijk bereikbare doelgroepen zoals jongeren? Philippe Remarque, directeur journalistiek van DPG Media, vindt dat een echte uitdaging. “Op ons rust de plicht om nieuwe vormen te vinden die aansluiten bij het mediagebruik van jongeren. We moeten daarin veel aansprekender worden en meer experimenteren met het combineren van beeld en tekst”, zei Remarque in de MediaMatters-radioshow.

Philippe Remarque maakt deel uit van de werkgroep die de pijler nieuws uit de innovatieagenda verder gaat uitwerken. In die werkgroep zitten behalve DPG Media, ook concurrenten als NOS, RTL en Talpa. Over de belangrijkste uitdagingen, het bestendigen van het vertrouwen in de journalistiek en het blijven aansluiten bij verschillende doelgroepen, zijn ze het wel eens. Geldt dat ook voor de oplossingsrichting? Remarque: “We hebben in de werkgroep veel gepraat over het ontmaskeren van fake nieuws en fake beelden. Daarvoor zouden we in gezamenlijkheid tools kunnen ontwikkelen. Een ander ding is het onderwijs. Daar zouden we samen ook meer kunnen doen bijvoorbeeld als het gaat om mediawijsheid.”

Belevingswereld

Remarque vindt ook dat redacties meer zouden kunnen doen met data over het contentgebruik van hun publiek om beter aan te sluiten op hun belevingswereld. “Dat is een groot punt. Op onderbuikgevoel kan je een heel goede krant maken. Dat blijft ook belangrijk. Maar je verplaatsen in de lezer en hoe jouw journalistiek beter aankomt, dat kan je perfect doen als je beter naar data kijkt. Dat proberen we nu op alle redacties te doen. Daar komen nu ook redactie-analisten om journalisten en chefs te helpen. Daarbij gaat het om de vraag wordt de content die we belangrijk vinden wel gebruikt. Misschien komt het beter tot z’n recht als we het in een andere vorm doen of met een andere timing.”

Innovatie

Is de journalistiek niet een beetje achtergebleven bij technologie als het gaat om innovatie? Remarque: “In nieuwe vertelvormen zijn social media inderdaad meer de uitvinders van de afgelopen tijd. Je ziet dat de journalistiek daarin niet voorop loopt. Dat hoeft ook niet altijd, maar ik denk wel dat we in onze vertelvormen innovatiever moeten zijn. Ik dacht zelf dat op de redactie wel even te fiksen, maar ik ben er wel achter dat product development een moeilijk en taai vak is. Je moet daarom kiezen waar je in innoveert en waar niet.”

Toch is Remarque niet pessimistisch over de innovatiekracht van de journalistiek. “De journalistieke kwaliteit is nog steeds ons belangrijkste asset. Wel moet je de manier waarop je die content uitserveert moet je steeds aanpassen en vernieuwen.”

Luister hieronder naar het complete interview met Philippe Remarque.

New Business Radio · Wat staat er op de innovatieagenda voor journalistiek? – MediaMatters 1 december 2022