11 november 2020
Paul Römer Talpa Network mediamatters Business Content

Paul Römer (Talpa Network): “Eigen nieuwsmerk niet meer aan de orde”

Paul Römer
Laatste update: 11 nov '20 - 13:13

Talpa Network heeft definitief afscheid genomen van het plan om een nieuw nieuwsmerk in de markt te zetten. Volgens Paul Römer is de conclusie dat het niet gaat lukken om zoiets rendabel te maken. “Daarom hebben we gezegd: als we een beweging willen maken rond nieuws, laten we dat dan doen met Hart van Nederland”, zei hij in het programma MediaMatters op New Business Radio.

Tijdens de reorganisatie, als gevolg van de coronacrisis, is besloten om te stoppen met het opzetten van een nieuwsmerk binnen Talpa Network. Paul: “We hebben gekeken wat je met nieuws kon wat nog niemand doet, maar uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat we al een heel mooi nieuwsmerk hadden en dat is Hart van Nederland”. Uiteindelijk hoefde het concept van het programma alleen in een nieuw jasje te worden gestoken, vertelt Paul: “We hebben de redactie inhoudelijk versterkt, er zijn veranderingen aangebracht in de presentatie, de studio is veranderd en we hebben er een online omgeving bijgebouwd. Nu zie je dat het programma weer heel goed scoort.”

Synergie met het ANP

Römer ziet geen synergie tussen Talpa  Network en het ANP, dat ruim twee jaar geleden werd overgenomen door John de Mol. “Het ANP is gewoon één van de bedrijven die John heeft gekocht de afgelopen jaren. Het persbureau heeft altijd een aparte status gehad. Het ANP is onafhankelijk, staat alleen en draait alleen. Het is gewoon een pareltje aan de ketting waar verder weinig synergie te halen is.”

Begin vorig jaar was Paul Römer al eens te gast bij MediaMatters. Hij stond toen op het punt afscheid te nemen bij de NTR. Paul: “Ik kwam  buiten de studio Pim Schmitz (CEO van Talpa) tegen en we daarna een biertje gaan drinken. Dat leidde tot een serie leuke gesprekken en een aanbieding.” Talpa is overigens geen onbekende partij voor Paul. In het verleden heeft hij met Pim Schmitz en John de Mol samengewerkt aan programma’s als Big Brother en Eredivisie Live (Nu Fox Sports Live).

Publieke omroep

Ondanks zijn overstap naar een commerciële partij, kijkt Paul nog steeds positief naar de publieke omroep: “Ik werk nu 30 jaar in de media waarvan 15 jaar in de publieke sector. Ik heb altijd van de publieke omroep gehouden, omdat ik vind dat het een heel mooi instituut is dat prachtige programmering maakt van hoge kwaliteit.” Hij ziet de publieke omroep ook absoluut niet als directe concurrent: “Het mooie van het Nederlandse tv- en radiosysteem is dat de publieke en commerciële omroepen symbiotisch zijn, die vullen elkaar aan. Dat zie je bijna in geen ander land.”

De dreiging komt voor Talpa daarom vooral uit het buitenland. Paul: “Op radiogebied zijn de Amerikaanse partijen die de digitale luistermarkt willen overheersen de grote concurrent. Dan heb ik het over partijen als TuneIn die bijna de helft van de digitale luistermarkt heeft. De data en reclame die zij verkopen, gaan niet over het Nederlandse ecosysteem.” Daarom is het volgens hem belangrijk om te zorgen dat je als zender iets te zeggen hebt over je eigen distributie. Geef dit niet uit handen aan derde partijen zodat je daar afhankelijk van wordt.”

Innovatie

De belangrijkste innovatie die Paul ziet binnen de media, is mogelijkheid om met het signaal dat je digitaal uitzendt, lokale reclames te kunnen verkopen. Paul: “Dat is een grote beweging waar je fundamentele nieuwe markten mee aansnijdt. En je daarmee weer een grotere overlevingskans krijgt ten opzichte van de Amerikaanse partijen.”

Talpa werkt momenteel samen met KPN aan een proef rondom dit principe voor televisie. Hiermee krijg je bijvoorbeeld in Eindhoven andere commercials te zien dan in Amsterdam. Paul: “Dit is technisch ongelofelijk ingewikkeld, dus dat kan niet morgen al op grote schaal worden toegepast, maar de komende jaren gaat dit zeker gebeuren.”

Tot slot benadrukt Paul nog dat de kracht van Talpa ligt bij de creativiteit en het maken van content. Paul: “De vraag naar de toekomst is, hoe je ervoor zorgt dat hetgeen wat je maakt, zo goed mogelijk bij de gebruiker terecht komt. Als dat lukt dan heb je altijd een boterham. Als je de gebruiker aan je kan binden dan kan je ook jouw commercials verkopen.”

Beluister hieronder het hele interview met Paul Römer:

New Business Radio · Van publiek naar commercieel – MediaMatters 5 november 2020