Tijdens de kick-off van het Fieldlab Data4Media zijn tal van projectideeën geïnitieerd. Eéntje daarvan is de aanvraag die VPRO, Beeld en Geluid en Media Perspectives op 12 maart hebben ingediend bij het SIDN Fonds. Zij willen een pluriforme recommendation engine ontwikkelen.
Welke AI eigenschappen moet een op passende pluriformiteit gerichte recommendation engine hebben, om te verrassen en meerdere invalshoeken te brengen, EN een relevante publieke kijkbeleving te bieden? Specifiek wordt hier nog een aspect van houdbaarheid aan toegevoegd. Content rond sport en nieuws heeft een andere houdbaarheid dan een documentaire of drama. Maar een nieuwsitem kan jaren later ineens weer heel relevant zijn.
Er wordt voortgebouwd op de AI activiteiten van de VPRO en Beeld en Geluid, en bestaande recommendation initiatieven, uitgebreid met onderzoek naar the state of the art. Het ontwerp en de uitvoering van de AI engine op een platform als Apache Mahout zal voor iedereen toegankelijk zijn om mee te werken en op voort te bouwen, met name voor de deelnemers aan Data4Media.
Er zijn een paar subsidierondes die binnenkort aflopen, waar subsidie aangevraagd kan worden voor projecten die met de creatieve industrie, media, nieuws en data te maken hebben. Kijk hieronder of er iets voor jou bij zit.
Digital News Initiative van Google
Op maandag 9 april loopt om middernacht de indieningstermijn af voor Digital News Initiative van Google. Op de website staat alle informatie over onderwerpen en bedragen.
MIT regeling
Op dinsdag 17 april opent de MIT regeling, Het is daar belangrijk dat je als je wilt indienen, dat je dat gelijk vroeg op de eerste dag doet. Alles wat op 17 april binnenkomt wordt geloot. De verwachting is dat als je op 18 april indient, dat je dan achter het net vist. Vorig jaar is 1/3 van de aanvragen toegekend. De MIT regeling kent een paar interessante regelingen die hier staan, maar let op, je bedrijf moet wel de MKB toets van de RVO doorstaan. En om in te dienen moet je eHerkenning hebben, dus vraag die op tijd aan omdat je anders de deadline gaat missen.
Ideeën die je indient, moeten inhoudelijk passen bij het MIT-MKB-plan Creatieve Industrie, en aan een aantal andere voorwaarden voldoen:
Vragen en samenwerkingen
Mochten er vragen en mogelijke samenwerkingen zijn, laat het ons weten, dan kijken we hoe we je kunnen helpen. Neem voor informatie contact op met Frank Visser via frank.visser@mediaperspectives.nl.