25 maart 2020
immersive XR-lab Content

Ontsnappen uit een gebouw in Virtual Reality

ESPEQ
Laatste update: 25 mrt '20 - 8:08

De studenten en seniors van XR lab hebben zes weken geëxperimenteerd met Virtual Reality (VR) voor ESPEQ. De bouw en techniekcampus uit Heerhugowaard wil jongeren enthousiast maken over werken in de bouw. In het experiment is gekeken hoe XR lab potentiële studenten de grootsheid van een bouwplaats kunnen laten ervaren. Met daarin aandacht voor de verschillende beroepen in de bouw.

De VR-ervaring Get out is een VR escape building. Dat wil zeggen dat je zelf erachter moet komen hoe je de VR-omgeving kan verlaten. Je krijgt een Oculus Quest headset op en bevind je op een grote bouwplaats. In deze ervaring ga je de strijd aan tegen de klok. Je moet zo snel mogelijk van het gebouw af zien te komen. Hiervoor moet je op onderzoek uit om de drie levels op te lossen. Spoiler alert! Mocht je de ervaring zelf willen doen, stop dan nu met lezen.

Level 1 – Hijskraan

Je start op de bovenste verdieping van een gebouw dat nog niet af is. Wat meteen opvalt is het uitgangsbordje. Maar helaas… deze uitgang is geblokkeerd door een muur. Aan jou de taak om erachter te komen wat je moet doen om de muur weg te halen. Ergens op de etage vind je een trap naar de hijskraan. Hier kan je de hendel omhalen en de muur ophijsen en hiermee je weg vrijmaken. Via deze weg loop je een trap af en kom je in level 2.

XR lab - ESPEQ hijskraan

Level 2 – Muur

Level 2 is een kale verdieping met een aantal voorwerpen. Ergens in de ruimte staat een geheimzinnige muur. Daarbij in de buurt vind je een sloophamer. Hiermee kan je de muur slopen en daarachter verschijnt de volgende trap naar beneden.

XR lab - ESPEQ donkere ruimte

Level 3 – Donkere verdieping

In het laatste level kom je terecht in een donkere ruimte zonder ramen. Gelukkig heb je een zaklamp waarmee je kan rondkijken. In de ruimte kan je ronddwalen totdat je een plas water tegenkomt. Hier moet je doorheen voordat je de laatste trap naar beneden kan nemen. Maar… er staat stroom op. Dus om veilig het einde van de VR-game te bereiken moet je eerst op zoek naar de generator en de schakelaar omzetten.

Wat hebben de stagiairs en seniors geleerd?

Tijdens het experiment voor ESPEQ hebben de stagiairs nagedacht over een vorm die goed aansluit bij de doelgroep. Escape rooms zijn populair en ook een leuke manier om iets te leren over de grootsheid van een bouwplaats. Verder is er tijdens dit experiment extra aandacht besteed aan hoe je zintuigen kan prikkelen. Bijvoorbeeld door de hoogte van het gebouw en het beperkte zicht in level 3.

De opdrachtgever was erg enthousiast over het resultaat. Toch voelt nog niet helemaal compleet. En dat snappen we. Er zouden nog meer levels kunnen komen die meer inspelen op de verschillende vakgebieden in de bouw. Ook kan er nog een slag worden gemaakt in de verhaallijn. Want waarom wil je eigenlijk zo snel mogelijk van het gebouw af? Om deze elementen verder uit te werken wordt de opdracht overgedragen aan de nieuwe lichting stagiairs. Zij gaan met een frisse aan de slag met de verrijking en optimalisatie van de VR escape building. Wordt vervolgd.
ESPEQ Infographic