Foto: © Freepik
De coronamaatregelen hebben ook onze mediasector hard getroffen. Het mediagebruik laat een forse toename zien, zeker als het gaat om Nederlandse nieuwsmedia, en tegelijkertijd dreigen mediabedrijven om te vallen vanwege stilvallende reclame-inkomsten en het opdrogen van nieuwe productie-opdrachten. Hoe kunnen we je daarbij vanuit Media Perspectives ondersteunen?
Vanuit Media Perspectives proberen we ondernemers en professionals te ondersteunen met zowel korte termijnmaatregelen, als middellange termijn oplossingen om het herstel zo optimaal mogelijk in te richten.
Ten eerste zijn we aangesloten bij de regionale corona-alliantie van de EBU, de Economic Board Utrecht, waar Hilversum ook deel van uitmaakt. Bij dit loket voor ondernemers kun je terecht voor concreet advies en doorverwijzingen over alle generieke maatregelen van de landelijke en gemeentelijke overheden. Vraaguitval, tekort aan liquiditeit; dit zijn maar enkele van de vragen waarvoor je aan kunt kloppen bij het loket. Er zijn steeds meer overheidsregelingen, maar je kunt hulp gebruiken om de aanvraag goed te formuleren. Of hulp om mee te denken over je bedrijfsvoering. Of om te sparren over nieuwe businessmodellen. Consultants van verschillende organisaties hebben zich gemeld bij het EBU-initiatief om je geheel belangeloos verder te helpen. Ook kun je zelf diensten aanbieden die een ander op weg helpen. Het EBU-loket kun je hier vinden.
Ook de gemeente Hilversum biedt ondernemers steun via een eigen loket, en heeft een subsidieregeling ter goedkeuring aan de gemeenteraad aangeboden om 376.000 euro vrij te maken om lokale media te steunen tijdens de coronacrisis.
Ten tweede monitoren we voor een speciale taskforce van het Ministerie van OCW, alle schadevraagstukken waar met name het MKB uit de creatieve industrie, inclusief media, mee blijft zitten als de generieke maatregelen onvoldoende soelaas bieden. Dit heeft onder andere geleid tot extra steunmaatregelen voor lokale en regionale media.
We inventariseren daarbij ook wat er nodig is om de herstelperiode zo goed mogelijk op te starten. Heb je daar ideeën over of wil je even sparren over de (on)toereikendheid van de huidige tegemoetkomingen, schroom dan niet en neem contact met Mir Wermuth. Zij neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.
Tenslotte hebben we allerlei online initiatieven opgezet, om je te kunnen voorzien van inspirerende nieuwe kennis. Juist nu!
Een aantal trainingen worden omgezet naar een online versie, tegen andere tarieven. In de Academy-portal plaatsen we daarover regelmatig updates. Zo kun je met allerlei vragen over je loopbaan terecht bij onze loopbaancoaches die nu ook online werken, en werken we hard aan online AI-masterclasses. De Fieldlab-sessies en onze talentprogramma’s zijn al vanaf 13 maart online only, en gaan onverminderd door, variërend van vijf tot twintig deelnemers per sessie. In juni willen we de MatchMaking Day van MediaMatters in een online jasje gieten.
Op 21 april organiseren we samen met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid een Cross Media Café. Deze gaat over allerlei innovaties die nu ontwikkeld worden ten tijde van de coronacrisis. Nu natuurlijk online! Om die reden wat korter dan gebruikelijk, uiteraard gemodereerd en met genoeg interactie, en even informatief hopen we. Dit doen we met een videoconferencing tool van Sceenic, een startup die interactieve online experiences ontwikkelt en heeft meegedaan aan het MediaMatters MatchMaking-programma.
Er is plek voor maximaal 150 personen, het is helemaal gratis, en we hopen dat dit CMC je van nieuwe energie voorziet. Het is voor iedereen zoeken hoe innovatie in de media-industrie in online tijden vormgegeven kan worden. We horen het graag als je hier ideeën over hebt: communicatie@mediaperspectives.nl
Fijne Paasdagen en hopelijk zien we elkaar de 21e!