Innoveren op persoonlijk en organisatorisch vlak is in deze wereld van constante verandering erg belangrijk. We spraken Martin Molenkamp, Senior manager of Digital Portfolio, Digital Innovation & Agile Way of Working bij HEMA, over zijn carrièrekeuzes, passies en het belang van innovatie. Martin heeft verschillende opleidingen afgerond: van MBO technische informatie, HBO Media Technologie tot de Executive Master in Media Innovation, waarin hij cum laude afstudeerde.
“Na meer dan tien jaar voor verschillende internetbureaus gewerkt te hebben, keek ik ernaar uit om de stap naar klantzijde te maken. In die tien jaar heb ik verschillende functies vervuld, van developer tot aan internetstrateeg en van projectmanager tot agile coach.” Zijn carrière bij HEMA begon door een blog van Carsten Klomp, nu CIO van HEMA, die ging over de digitale transformatie van HEMA. “Wat ik las over de transformatie en de situatie waarin HEMA zich toen bevond spraken mij erg aan. Bij mijn huidige werkgever was de transformatie opdracht eindigend, dus voor mij een ideaal moment om over te stappen.”
In zijn huidige rol is Martin verantwoordelijk voor het digitale transformatieproces. “Om dit soort transformaties strategisch uiteen te zetten via een ‘growth through improvement’ proces is super.” De combinatie van een positieve vibe en een goed resultaat maakt dat hij zijn werk graag doet. “Ik hou ervan om een rol met veel verantwoording naar me toe te trekken en projecten waar alles from scratch opgebouwd moet worden. Dit geeft mij veel voldoening, op die manier kan je ook maximaal waarde leveren aan het bedrijf.”
Wat volgens Martin belangrijk is voor organisaties, is het besef dat je moet innoveren. Hoe ontwikkel je nieuwe producten voor nieuwe markten naast de executie van de huidige core business? Van het aankopen van startups tot het opzetten van innovatie eco-systemen; er zijn veel verschillende principes en processen die je kan volgen om tot innovatie te komen. “Dit is alleen mogelijk als je een duidelijke innovatiestrategie vormt. Als organisatie moet je een standpunt innemen over waar de wereld naartoe gaat en hoe je van plan bent om innovatie te gebruiken om deze verandering te leiden. Ook moet je natuurlijk kijken naar de veranderingen in klantvoorkeuren en mogelijke gaten in het portfolio.”
Hoe heeft Martin zoveel kennis over innovatie opgedaan? “Lezen, lezen en nog eens lezen! Van blogs tot boeken, van whitepapers tot online cursussen. Ook de Executive Master in Media Innovation heeft mij relevante inzichten gegeven. De Master heeft mij geleerd om ook op een academische manier naar innovatie te kijken.”
Martin: “Innovatie is naar mijn mening een spel tussen weloverwogen aannames en het nemen van datagedreven beslissingen.”
Met zijn masterthesis heeft Martin ook een Digital Communications Award gewonnen. Hij deed onderzoek naar de acceptatie van nieuwe selfservicetechnologieën in de detailhandel. Hierbij ging het specifiek om de Customer Self-checkout Technologie (CSST). De belangrijkste resultaten: focus op de kwaliteit van de technologie en neem je medewerkers mee in het innovatietraject. Want persoonlijk optimisme van medewerkers zal ervoor zorgen dat ze de CSST-technologie accepteren en aanbevelen aan klanten.
Waar wij natuurlijk nieuwsgierig naar zijn, is wat HEMA hiermee gaat doen en of we in 2020 een verandering zullen zien in de fysieke winkels. “De bevindingen helpen ons om onze werknemers beter in te zetten voor service-innovatie. Medewerkers betrekken we nu als ‘early adopter’ bij de implementatie van nieuwe technieken. Door in een vroeg stadium al feedback te vragen is het mogelijk snel over te gaan op het verbeteren van de gebruikservaring. Nieuwe technieken stellen ons uiteindelijk in staat om onze klanten beter en sneller te blijven bedienen.”