16 december 2019
programmasignalering Tech

Nederlandse specificatie programmasignalering leidt tot internationale samenwerking

programmasignalering
Laatste update: 23 jan '20 - 14:14

De gemeenschappelijke standaard die in Nederland is ontwikkeld voor programmasignalering op tv, heeft opnieuw aansluiting gevonden op internationaal niveau. Media Perspectives heeft daartoe een overeenkomst gesloten met het consortium Digital Video Broadcasting Project (DVB).

Programmasignalering is een signaal dat kan worden toegevoegd aan tv-uitzendingen. Het bevat data die beeldnauwkeurig signaleert wat er wordt uitgezonden. Deze nieuwe technologie maakt gepersonaliseerde reclame op tv mogelijk. Adverteerders kunnen selectief doelgroepen bereiken met verschillende reclames binnen een en hetzelfde tv-programma.

Technologieën, ervaringen en oplossingen delen

“De twee organisaties werken samen aan één gemeenschappelijk doel vanuit beide organisaties en hun leden”, zo laat DVB weten. “We delen ervaringen, technologieën en oplossingen met elkaar. En de samenwerking is gericht op het verbeteren van de interoperabiliteit bij de toepassingen van programmasignalering in de praktijk.”

“De samenwerking met DVB is een belangrijke stap”, zegt Peter Schurman van Media Perspectives. Hij leidt de Werkgroep Programmasignalering die de specificatie heeft ontwikkeld. Daarin zitten vrijwel alle partijen die betrokken zijn bij het invoeren van targeted advertising op de Nederlandse tv. “De overeenkomst met DVB laat zien dat we in Nederland goed bezig zijn met het ontwikkelen van gepersonaliseerde reclame op tv.”

Uitwisseling is een belangrijk onderdeel van de overeenkomst, aldus Peter Schurman: “Er is nu geregeld dat bij de ontwikkeling van specificaties over en weer vertrouwelijke informatie kan worden uitgewisseld. Dat is weer goed voor de Nederlandse partijen die deelnemen aan de Werkgroep Programmasignalering.”