Mixed Reality heeft talloze deuren voor industrieën geopend. In de track ‘Mixed Realities’ op de The Next Web Conference 2018 werden enkele indrukwekkende toepassingen gepresenteerd. Daarnaast vertelden marktleiders waar deze technologie volgens hen zal blijven groeien en welke invloed dit heeft op onze samenleving en dagelijks leven.
Alex Wills, Group Managing Director bij R/GA, neemt het publiek mee door de geschiedenis van Virtual Reality. Zo vertelt hij dat Ivan Sutherland met zijn onderzoek naar immersive technologieën in 1965 de technologie nog een stap voor was. Ivan zette een cruciale stap door het creëren van een ‘Head Mouted Display’, een helmvormig apparaat ontworpen om de kijker onder te dompelen in een visueel gesimuleerde 3D-omgeving.
Foto: Bron
In de jaren die daarop volgen experimenteren verschillende bedrijven met Virtual Reality. Zo kreeg je bijvoorbeeld de SEGA VR Glasses en Nintendo Virtual Boy. Door de komst van de smartphone (met een goede beeldschermkwaliteit) en een groeiende consumentenbehoefte kreeg de immersive technologie een boost. Dit heeft volgens Alex geleid tot het eerste prototype van Oculus Rift in 2011.
De schermen werden steeds compacter en ook computerchips werden steeds krachtiger. In 2014 maakte Google met de Google Cardboard het ervaren van VR toegankelijk voor een heleboel mensen. Inmiddels zijn er verschillende opties zoals Playstation VR en HTC Vive. Ook Augmented Reality (AR) vindt zijn weg naar de consument, we hebben toegang tot ARKit en ARCore waardoor AR gemakkelijker in apps kan worden ingebouwd.
Alex vertelt over een project van Nike. De Nike Jordan trainingsschoenen werden op een speciale manier gelanceerd, namelijk door gebruik te maken van de Snapchat AR functionaliteiten. Er werd een 3D-weergave van Michael Jordan gemaakt die vlak voor een Slam dunk in de lucht sprong. Mensen konden hierdoor om Michael Jordan heen lopen. Interessant was dat het direct gekoppeld was aan Nike’s webshop, waar mensen de schoenen als expresbestelling konden bestellen
Kijkend naar de toekomst hebben we volgens Alex een AR-cloud – ‘The Mesh’ – nodig. Een virtuele weergave van de wereld, waar alles open staat voor AR-mogelijkheden. Dit is nodig om een constante AR-wereld te creëren waarin we met iedereen tegelijk kunnen interacteren. Om stappen te maken geeft hij het advies om te experimenteren en te werken in multidisciplinaire teams.
Hieronder kan je de presentatie van Alex Wills terugkijken:
De Italiaanse documentairemaker Alice Tomassini is de afgelopen jaren begonnen met het experimenteren op het snijpunt van zintuigelijke ervaringen en Virtual Reality (VR). Volgens Alice zijn de meest waardevolle verhalen de verhalen die je écht ‘voelt’. De belangrijkste reden voor haar om documentairemaker te worden, is omdat zij nieuwe manieren wil vinden om verhalen te vertellen. Hiermee wil zij het publiek opnieuw in contact te brengen met de pure emoties die je ook ervoer als kind.
Na een eigen ervaring met VR kwam zij erachter dat het echt een compleet nieuwe manier van verhalen vertellen is. Zo vraagt VR om een andere aanpak dan traditionelere media. Het is bijvoorbeeld belangrijk om goed na te denken over de rol van de deelnemer en hoe je diegene door de verhaallijn leidt. In VR kan iemand immers zelf bepalen waar hij/zij naar kijkt.
Terwijl veel mensen aan het ontdekken zijn hoe we verhalen vertellen in VR, staat de technologische ontwikkeling ook niet stil. Zo krijgen we bijvoorbeeld steeds meer narratieve vrijheid. Alice vertelt dat je ongelofelijk veel ervaart via je vingertoppen. Daarom werkt zij aan misschien wel ’s werelds eerste VR-touch documentaire: Soundtouch.
Hieronder kan je de presentatie van Alice Tomassini terugkijken:
Ersin Han Ersin is Creative Director bij Marshmallow Laser Feast (MLF). Hij werkt aan verschillende projecten van televisiecommercials tot kunstprojecten. In 2015 heeft hij gewerkt aan een project over een bos in het Engelse Lake District, getiteld ‘In the Eyes of the Animal’. Het draait om het zien van het bos door de ogen van verschillende dieren.
Door een korte test met het publiek wordt Ersin zijn punt duidelijk: we zijn beter in het herkennen van logo’s dan in het herkennen bladeren; we verliezen de verbinding met de natuur. Het doel van de VR-ervaring is dan ook om onze verbinding met de natuur nieuw leven in te blazen. Daarnaast is het een goede manier om te begrijpen hoe dieren onze wereld in een heel ander licht zien.
Hieronder kan je de presentatie van Ersin Han Ersin terugkijken: