Tijdens het Cross Media Café Data Driven Content lieten MediaMonks, Ster en Endemol Nederland BV hun spraakmakende cases zien. Data machine learning en kunstmatige intelligentie worden door mediabedrijven steeds vaker ingezet bij de productie van content. De trend stond centraal bij deze editie van het Cross Media Café van Media Perspectives en Beeld en Geluid. Drijft data content of andersom?
Data Driven Content voor Netflix
Jan Jelle de Boer en Lieve Gerretsen van MediaMonks presenteerden hun youtubecampagne voor de nieuwe Narcos serie op Netflix. De opdracht was om een gepersonaliseerde video te genereren op basis van drie segmenten, namelijk: sport, business en local events. De spotjes werden gespeeld als preroll reclames op YouTube. Als een consument zocht op sport of business onderwerpen, dan kreeg hij of zij een gepersonaliseerde versie van een Narcos preroll reclame gebaseerd op zijn of haar zoekopdracht. Maar liefst 1,4 miljoen variaties waren er gecreëerd voor 115 landen. Het vinden van een juiste balans was erg belangrijk, zodat consumenten niet door hebben dat het een op maat gemaakte reclame is. “Je kan consumenten afschrikken als je doorschiet in de personalisatie”, vertelt Jan Jelle.
Het renderen van de video’s gaat real-time en volledig geautomatiseerd. Volgens Jan Jelle en Lieve ligt de tijd dat je kijkers een kant-en-klare video voorzet op basis van alleen data, echter achter ons. Lieve voegt er tot slot nog aan toe: “Wij geloven niet dat het gaat om meer boodschappen, maar om de juiste boodschap op het juiste moment,” aldus Lieve. “Dat niet hoeft niet alles te zijn wat kan vanuit technologie.”
Reclamewaardering en klikgedrag
Een tool waar Ster al ruim tien jaar mee werkt is Admeasure, een reclamewaarderingsprogramma die voorheen vooral met (menselijke) panels en dataverzameling werd uitgevoerd. De organisatie kan hierdoor klanten beter adviseren over het plaatsen van succesvolle commercials. Ster heeft met het programma inmiddels informatie vergaard van 951 reclames. Een jaar geleden werd het programma aangepast met machine learning. Door computervisie kunnen nu zij verbanden ontdekken en voorspellen tussen reclames die zij voorheen niet zagen. De tool analyseert overigens niet alleen de beelden, maar ook de muziek en de kleuren. “Het interessante van deze tool is dat het resultaten voorspelt die een normale panel van 100 mensen niet doet”, zegt Rick Hoving (Ster). “Ons model geeft de criteria weer die tot de juiste voorspelling zijn gekomen”.
Annelies Termeer (VPRO Medialab) presenteerde twee projecten, waaronder We Know How You Feel. In dit project, die tijdens de Dutch Design Week werd gepresenteerd, onderzocht VPRO Medialab hoe draagbare technologie een rol kan spelen bij het maken en gebruiken van media. Eén van de onderdelen van het project was de expositie. Het audiovisuele kunstwerk AUTO van onder andere Studio Nick Verstand stond centraal. Dit werk mat emoties van vrijwillige deelnemers en zette deze om in gekleurde pulserende lichtcomposities.
Data om productieproces te verbeteren
Leon Backbier vertelt dat Endemol Shine datatechnologie toepast op twee gebieden: Scripted content en workflows. De beginvraag voor hun data project was het volgende: Zou inhoudelijke data bijdragen aan het beter voorspellen van kijkcijfers? Kun je bijvoorbeeld op basis van het script of social media data voorspellen wat de kijkcijfers zouden zijn? Leon onthult dat dit zeker bijdraagt aan de voorspelling van de kijkcijfers van een programma in lineair en uitgesteld kijken. Maar de data bleken nog meer voorspellingen te kunen doen. Zo kan er met social media data bijvoorbeeld ook iets gezegd over de relaties en de verbanden tussen de relaties van de hoofdrolspelers. Op deze manier kan Endemol met deze data de schrijvers van de scripts een continue feedback loop geven over hoe relaties zich over tijd ontwikkelen en hoe kijkcijfers zich over tijd ontwikkelen.
Daarnaast gebruikt Endemol Shine Artificial Intelligence en Machine learning in workflows. Het systeem werkt nu zo dat de computer bepaalde content selecteert uit de ruwe opnames en deze categoriseert. Zo verwerkt de computer het grootste deel van de content en bespaart het een hoop arbeidstijd. Leon vindt zelf dat de huidige techniek goed bruikbaar is voor het doorzoekbaar maken van content, maar dat de speech-to-text nog een lange weg te gaan heeft. Endemol Shine blijft in ieder geval investeren in techniek en nieuwe innovatieve projecten.
Content doorzoekbaar maken
Joost de Wit, oprichter van Media Distillery, zet kunstmatige intelligentie in om content zo goed mogelijk te begrijpen. Het bedrijf bestaat pas sinds 2014 en heeft toch al grote klanten zoals Red Bull. Media Distillery maakt alles op radio en tv real-time doorzoekbaar en weet hierdoor precies te vertellen wat er hier over Red Bull wordt gemeld. Op basis van deze technologie kun je aan nieuwe diensten denken zoals meer gepersonaliseerde zoekresultaten (ook op basis van je humeur) of betere aanbevelingen.
Beeld en Geluid gebruikt big data om multimediale archieven beter doorzoekbaar te maken. Roeland Ordelman presenteerde de Media Suite, een onderzoeksomgeving voor multimedia archieven. In deze omgeving worden de data van verschillende archieven, bibliotheken, kennisinstellingen, etc. samengevoegd om alle content die daar aanwezig is aan elkaar te koppelen en beschikbaar te maken voor onderzoekers.
Wat je kunt doen in deze onderzoeksomgeving is vrij breed. Zo kun je natuurlijk kijken wat er nu allemaal in de collecties zit van verschillende instellingen en hierin zoeken. Omdat alle data met elkaar gelinkt is wordt het ook mogelijk om door wat rond te speuren interessante dingen te vinden waar je in eerste instantie eigenlijk niet naar op zoek was. Als je in content van een krant aan het zoeken bent, kun je bijvoorbeeld doorverwezen worden naar aanverwante data van bijvoorbeeld het Beeld en Geluid archief.
Momenteel is de onderzoeksomgeving niet beschikbaar voor het grote publiek. Maar er wordt gewerkt aan een chrome extensie die beschikbaar wordt gemaakt voor onder andere media professionals.
Dit was het tweede deel van het Cross Media Café verslag. Lees hier het eerste deel.