Ook op maandag 18 September was er een uitzending van MediaMattersop New Business Radio, live vanaf de IBC. In deze uitzending interviewden Bert Kok en Rick van Dijk vier interessante gasten. Martijn van Horssen van 24i Mediawas de eerste. Hij keek na 2 dagen IBC al terug op een positievere en drukkere beurs dan de vorige jaren. Volgens hem werd door de bezoekers meer actie ondernomen, waar er in vorige jaren vooral op onderzoek uit werd gegaan.
In het interview vertelt Martijn over zijn bedrijf 24i Media. Hij werkte bij de Telegraaf, waar hij merkte dat er een toenemende vraag naar snellere nieuwsverspreiding was. Daarnaast was er ook vraag naar meer nieuws in de vorm van video, in plaats van tekst. Met de opkomst van apps op televisies was Martijn ervan overtuigd dat dit de toekomst zou zijn. De vooruitgang op dit punt ging echter wat Martin betrof te traag bij de Telegraaf, waarop hij besloot zelf een bedrijf op te richten die applicaties ging maken voor content eigenaren. Omdat de technologie in de verschillende TV’s net iets verschilt kon het bedrijf van Martin dat probleem verhelpen door apps te maken die op alle apparaten werken. Tegenwoordig werkt 24i Media ook samen met Android TVen Amazon Firewaar zij zich ook bezig houden met de interfaces. Wil je het complete verhaal van Martijn horen? Luister dan naar de podcast.
Na Martijn komt Phillipe Brodeur, oprichter en CEO van Overcastaan het woord. Overcast is een hulpprogramma voor samenwerking en beoordeling voor video binnen bedrijven. Waar het soms lastig is om video’s met elkaar te delen zorgt Overcast ervoor dat het makkelijk te delen is binnen bedrijven via de cloud. In welk format de video ook opgeslagen wordt, Overcasts principe is: Any format in, any format out. Phillipe werkte voorheen bij de BBC als producer, dit is waar hij de inspiratie voor zijn bedrijf heeft opgedaan. Er was nog geen internet, dus beelden moesten worden verstuurd over de satelliet. Hier heeft hij op verder gebouwd en dat heeft zijn bedrijf gebracht tot waar het nu is. De hele podcast van Philippe is hieronder te beluisteren.
Het TNO, wie kent het niet? Martin Prins, senior media consultant van TNO schoof ook aan in de radiostudio. Het TNO was goed vertegenwoordigd op de IBC met een stand op de future zone en er zijn verschillende demo’s van spinouts van TNO technologie en ze spreken bij de conferentie. Volgens het TNO zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de media de streaming technologie en virtual reality. Zelf is Martin veel bezig met Social VR. Waarbij je in VR concerten en sportwedstrijden mee kan maken, mist er volgens Martin nog een belangrijk aspect. Daarom is het TNO nu bezig met het ontwikkelen van technologie waarbij je in een virtual reality setting ook een ander kan zien en horen. Het TNO wil dit niet doen door middel van avatars, maar met daadwerkelijke videobeelden. Dit wordt in de komende jaren verder ontwikkeld. Er volgt een discussie over VR. Door sommige partijen wordt gezegd dat de buzz rond VR afzwakt. De vraag rijst of media wel de juiste sector is om VR op de markt te krijgen. Ook in de medische sector en de onderwijssector liggen kansen voor VR. Luister het hele verhaal in de podcast.
Jeroen Elfferich, CEO en Co-founder van Ex Machinais ook positief over de veranderingen binnen de IBC. Waar vroeger de nadruk lag op hardware, zoals antennes en schotels, is er nu meer aandacht voor de software en online kant. Hierna legt Jeroen uit wat Ex Machina doet. Ex Machina is vooral bekend door hun second screen apps waarmee het publiek mee kan doen met hun favoriete tv-programma. Daarnaast focussen zij zich steeds meer op online video. Hierbij zorgen ze dat in plaats van via een second screen, de interactie met het publiek direct in de video (first screen) gebeurt. Zeker gecombineerd met live video opent dit een hoop nieuwe mogelijkheden. Luister in de podcast hieronder de rest van het interview met Jeroen Elfferich.