Elke eerste donderdag van de maand wordt de MediaMatters-radioshow uitgezonden via New Business Radio. Onze collega’s Bert Kok en Rick van Dijk van MediaMatters gaan dan in gesprek over media gerelateerde onderwerpen met kopstukken uit de media-industrie. In dit artikel een korte terugblik op het afgelopen jaar.
Het afgelopen jaar hebben Rick en Bert gesproken met acht ‘mediabazen’. Ze interviewden onder anderen Martijn van Dam (NPO), Marc Vangeel (Telegraaf Media Groep) en Paul Römer (NTR).
Het afgelopen jaar jaar kwam minister Arie Slob met zijn nieuwe plannen voor het omroepbestel. Het omroepbestel was een veelbesproken onderwerp in de MediaMatters-radioshow.
Paul Römer, nu bij Talpa maar tot maart directeur van de NTR, vindt dat er in het nieuwe omroepbestel te weinig gesproken wordt over de toekomst en te veel over bezuinigingen. Als het aan hem ligt moet er ‘hevig’ nagedacht worden over hoe het bestel breed en goed gefinancierd kan worden voor de toekomst.
Hij ziet de optie om één centrale omroep te creëren en van de huidige omroepen meer ‘productiehuizen’ te maken. “Zet omroepen apart, geef ze een aparte beschermde status, zodat ze niet over hun geld hoeven na te denken, maar alleen de inhoud. En laat alle omroepstrategie en beleid over aan een kleinere groep, zoals een NPO 2,” zegt hij.
Slob zegt dat de omroepen op zoek moeten naar het publiek door kanalen in te zetten als de On Demand platformen Videoland en NPO Start Plus.
Lennart van der Meulen, directeur van de VPRO, liet in de radio-uitzending weten dat hij dit soort platformen riskant vindt. “Je brandt, het is een oven, een Video On Demand platform, want je moet eigenlijk iedere dag lineair iets nieuws aanbieden,” beargumenteert hij. Daarbij is het volgens hem niet vanzelfsprekend dat het genoeg (betalend) publiek zal trekken.
Van der Meulen kan zich meer vinden in ‘content first’. De VPRO maakt volgens hem ‘premium content’. Hij noemt zijn omroep daarom ook “De EPRO: Eigenzinnige Protestantse Radio Omroep”. Ze onderscheiden zich volgens hem door hun doordachte documentaires, (radio)programma’s en dramaseries. Dat heeft de VPRO in de loop der jaren veel kijkcijfers opgeleverd. Neem bijvoorbeeld het programma Zondag met Lubach met zo’n 400.000 kijkers en In Europa met 800.000 kijkers.
Marc Vangeel kan zich juist meer vinden in samenwerking tussen mediabedrijven. De inmiddels voormalige directeur van de Telegraaf Media Groep vindt samenwerking tussen mediabedrijven cruciaal.
Vangeel denkt dat er in Nederland samenwerking mogelijk is op het gebied van classifieds en gegevens over advertenties. “We kunnen een omgeving creëren waarin we een positie kunnen opbouwen ten opzichte van Google en Facebook.”.
Vangeel verwijst in het bijzonder naar het NL Profiel initiatief waarin TMG, Sanoma en de Persgroep samenwerken. “We willen het nog steeds te veel vanuit onze eigen bedrijven organiseren. Het is beter om er aparte entiteiten van te maken die gericht zijn en gezamenlijk producten verkopen of exploiteren.”.
Martijn van Dam, NPO-bestuurder en eindverantwoordelijke voor technologie en innovatie bij de NPO, ziet mogelijkheden voor het gebruik maken van Video On Demand als publieke omroep.
Van Dam zegt dat het kijkgedrag is veranderd door Netflix. “Het echt On Demand kijken is ingeburgerd in de afgelopen jaren,” zegt hij. Dit is ook goed te zien nu ook Disney+, Apple TV+ en Amazon de markt betreden.
NPO Start Plus wordt door Van Dam gezien als een onderscheidend On Demand platform. De internationale platformen zijn commercieel en maken daarom content die bij een groot publiek moet aanslaan. NPO Start Plus maakt volgens hem onderscheidende content met verhalen uit de samenleving, maatschappelijke discussies en cultuur. Hij ziet het ook als taak van de publieke omroep om de kijker te betrekken bij de Nederlandse samenleving.
Ook ziet hij mogelijkheden voor een Audio On Demand platform. NPO heeft daarom ook al de Radio 1-app ontwikkeld waar je, aan de hand van je persoonlijke voorkeuren, radiofragmenten kunt terugluisteren. Hij ziet een innovatieve uitdaging voor het jaar 2020 om door middel van Audio On Demand sociale verbondenheid te creëren tussen de mensen. Hij hoopt dat mensen samen gaan luisteren naar audiofragmenten en daarover in gesprek gaan.
Uiteindelijk ziet hij op een kwartet van diensten: lineaire televisie en radio en On Demand audio en video. Onderscheidend, maar met dezelfde kwaliteit als de grote On Demand diensten op de markt.
Sjef Pijnenburg van ODMedia helpt rechthebbenden van audiovisuele content, met name eigenaren van films, series en documentaires, met hun wereldwijde distributie naar digitale platformen. Dat doet hij vooral op technisch en commercieel gebied.
OD Media heeft als een van de weinige bedrijven rechtstreekse connecties met Netflix, Amazon en YouTube. Het Utrechtse bedrijf is een van de acht bedrijven met ‘status’ bij deze platformen.
Pijnenburg zegt dat het opschalen van zijn bedrijf vanzelf gaat door deze connecties. “We worden erg geholpen door zowel de platformen als de rechthebbenden. Daardoor zijn we vaak als eerste op de hoogte van platformen, ideeën en nieuwe projecten. Dit geeft ons genoeg tijd om continue effectief te innoveren en maximaal te kunnen groeien,” aldus Sjef Pijnenburg.
Wanneer Nederlandse producenten een succesvolle productie hebben geleverd, verkopen zij dit aan ongeveer tien à vijftien landen. Dat terwijl Pijnenburg erin gelooft dat deze succesvolle producties over de hele wereld gezien kunnen worden. Hij denkt dat ODMedia hierin een belangrijke rol kan spelen. “Wij willen video toegankelijk maken, te huur en te koop aanbieden voor elke consument wereldwijd. Ik denk dat wij met de platformen die wij bedienen een goede wereldwijde propositie kunnen leveren,” legt hij uit. De serie Undercover, die ODMedia geleverd heeft aan de digitale platformen, laat dan ook zien dat het mogelijk is om producties wereldwijd toegankelijk te maken.
In een mediabrief stelde minister Arie Slob voor om reclames op publieke zenders voor een deel af te schaffen. Voor Frank Volmer, directeur van de Ster, is dat natuurlijk niet positief.
Toch ziet Volmer geen enkele reden om op te stappen als directeur van de Ster. “Ik zie het als een schip die momenteel op een stormachtige zee zit en het nu mijn verantwoordelijkheid is om het schip in rustiger vaarwater te krijgen,” ligt hij toe.
Wat betreft de toekomst voor de mediasector maakt hij zich sterk voor samenwerking. “We hebben het initiatief ontplooid om in de media het bereiksonderzoek aan te pakken. Televisie, radio en printonderzoek in een gemeenschappelijk onderzoek te trekken, zodat we veel beter in staat zijn om met kwalitatief betere cijfers ons gemeenschappelijk naar de markt te presenteren,” geeft hij als voorbeeld.
Daarbij hebben ze ook een portal gelanceerd waarbij kleine adverteerders op een vrij makkelijke manier radio, televisie en digitaal kunnen inkopen. Ze zijn in overleg met de branche om het initiatief ‘branchbreed’ te maken, zodat partijen als RTL en Talpa ook kunnen inkopen. “Je voelt dat de mensen merken dat wij niet met elkaar moeten vechten, maar ervoor moeten zorgen dat we een gezonde mediastructuur overeind weten te houden,” aldus Frank Volmer.
De plannen van Slob gaan met name over de landelijke omroepen. Gerard Schuiteman, bestuurder van de Regionale Publieke Omroep, mist steun en betrokkenheid voor de regionale omroepen. Waar de landelijke omroepen ineens 40 miljoen euro ter compensatie ontvangen, moeten de regionale omroepen dit in eigen budget opvangen. “Ik denk dat bij ons die teruglopende reclame nog harder aankomt dan bij de landelijke omroepen,” zegt hij.
Toch zegt Schuiteman steeds positiever te worden over de toekomst voor de regionale omroepen. “De Nederlander heeft veel behoeften aan verhalen om zich heen, uit de buurt. Verhalen die hem of haar aangaan. Iemand vindt iets pas interessant als er iets in de politiek gebeurt, als het gaat over het aanleggen van een weg of het kappen van bomen,” legt hij uit.
Schuiteman gelooft dat de regionale omroepen daarop goed inspelen. Volgens hem raken mensen betrokken bij een omroep als ze nieuws zien waarin zij zichzelf en de samenleving om hun heen herkennen.
Hoewel mediatechbedrijf NEP betrokken is bij grote activiteiten in de media, is het bedrijf nog niet zo bekend bij de gemiddelde kijker. Zelfs voor de werknemers is het soms nog te moeilijk om te vertellen wat NEP doet. Om NEP zichtbaarder te maken en uitleg te geven over hun (innovatieve) activiteiten organiseren ze events voor de werknemers, klanten en geïnteresseerden en maken ze vakbladen, legt Ralf van Vegten (NEP) uit.
Daarbij bieden ze leerlingen van het MBO College Hilversum een interne media opleiding. Hiermee hopen ze ook toekomstige werknemers te kunnen werven. “We hebben per jaar behoeften aan 50 nieuwe collega’s. Dan moet je wel een kanaal hebben waar je dat uit kunt halen. Dus we zijn met die school begonnen,” aldus Van Vegten.
Hij laat weten dat de opleiding van NEP, in samenwerking met het MBO College Hilversum, lesmateriaal biedt waarmee je ook baangarantie hebt buiten de muren van NEP.
Alle radio-uitzendingen terug beluisteren? Beluister de uitzendingen als podcasts via SoundCloud, Spotify en iTunes. Luister ook naar podcasts over Startupbootcamp en de winnaars van de Eurovision Innovation Challenge.
Ook in 2020 zullen er nieuwe gesprekken gevoerd worden met nieuwkomers en gevestigde namen in de mediasector. Luister vanaf januari iedere eerste donderdag van de maand tussen 16:00-17:00 uur naar New Business Radio.