De IBC, de grootste broadcastbeurs van Europa, vindt dit jaar plaats van 13 t/m 17 september. 57.000 internationale bezoekers komen naar de RAI in Amsterdam om de nieuwste technologische ontwikkelingen te aanschouwen, te netwerken en nieuwe inzichten te verkrijgen. 1700+ exposanten laten op IBC hun producten en diensten zien op het gebied van de media-, entertainment-, en technologie-industrie. Hoe vind je je weg in deze jungle van grote schermen, gigantische edit-sets en VR brillen?
Traditiegetrouw organiseert Media Perspectives rondleidingen over de gigantische beursvloer van de IBC. Marlies van de Meent licht toe: “Een ervaren tourguide leidt groepen van 15 personen rond langs de highlights van IBC. Die highlights scouten we van tevoren en we maken afspraken met standhouders. Tijdens de tour krijg je een koptelefoon zodat je de tourguide en de standhouders goed kunt verstaan op de onrustige beursvloer. Tijdens de looproutes tussen de stands plaatsen de tourguides wat er te zien is in een breder perspectief en vertellen meer over de grote mediatrends. Na 2 uur heb je een goede indruk gekregen van de beurs, én ben je bijgepraat door onze experts”.
Omdat er zoveel te zien is op IBC biedt Media Perspectives twee tours aan met iedere een specifieke focus. Één is gericht op data en ai, en de andere focust zich op immersive media. Erik van Heeswijk, CEO van CleverLions, is tourguide voor de IBC data tour. Tijdens deze tour kijken we wat er op de beurs te zien is als het gaat om data: van big data analytics tot spraakmakende demo’s op het gebied van AI. Michel Verspagen, VR/AR concept en content ontwikkelaar, bereidt de immersive tour voor. Hij kijkt naar stands met interessante VR en AR demo’s en zal tijdens de tour laten zien waarom deze technieken zo’n impact gaan hebben op de media-industrie.
Beide tours vinden plaats om maandagmiddag 17 september van 14.00-16.00 uur (zodat je na afloop van de tour zelf ook nog even kunt rondkijken mocht je dat willen) en deelname kost €30,-. Klik hier om je in te schrijven voor de IBC data tour en de IBC Immersive media tour. En vergeet ook niet om je exhibition pass bij IBC te registeren, want je hebt deze pass nodig om toegang te krijgen tot de beursvloer.
Overigens biedt je gratis exhibition pass (let op: registreer je vóór 16 augustus, daarna gaat het tarief omhoog) ook veel extra’s behalve toegang tot de vijftien beurshallen. Zo heb je ook toegang tot de IBC Big Screen Experience, waar getoond wordt hoe technische innovatie verhalen als nooit te voren tot leven kan brengen. Er zijn interessante paneldiscussies (onder andere over het edit proces van de film Rocket Man) en je kunt een aflevering van het laatste seizoen van Game of Thrones (The Long Night) op een waanzinnig groot scherm in het theater van de RAI bekijken.
Ook heb je met je exhibition pass toegang tot de IBC Awards Ceremony op zondag 15 september en de E-sports Showcase op dinsdag 17 september. Aan het eind van deze showcase wordt een E-sports Tournament georganiseerd waar je twee E-sports teams live in actie ziet. Kortom: registreer snel je gratis IBC exhibition pass, en profiteer van de vele interessante sessies die IBC te bieden heeft!
Naast de gigantische beursvloer is er een uitgebreid conferentieprogramma met bijdragen van wereldwijde entertainmentmerken tot tech starters, van CEO’s tot YouTubers, live tv, mixed reality, cinema en e-sports. Zo staan presentaties van onder andere YouTube, Sony en Amazon op het programma. Om de onderdelen van het conferentieprogramma te bezoeken heb je wel een conferentiepass nodig. Je kunt kiezen uit een premium conferentiepas, een vijfdaagse conferentiepas, of een eendaagse conferentiepas. In alle gevallen is het aan te raden je vóór 16 augustus te registreren, zodat je nog van het earlybird tarief gebruik kunt maken.
Naast dat IBC zelf een uitgebreid conferentieprogramma heeft, worden er ook veel side events georganiseerd rondom de RAI. Een daarvan is het Future of TV Advertising Forum Amsterdam, georganiseerd door Screenforce en Mediatel. Op de eerste editie van dit event staat de vraag centraal hoe de TV-markt in de Benelux zichzelf continue transformeert om betere segmentatie en targeting mogelijk te maken. Laat je inspireren door onder meer Peter Quaghebeur (CEO SBS Belgium), Guy Bisson (Co-Founder & Research Director Ampere Analysis), Neil Taylor (Lead Data Strategist for Commercial Innovations Channel 4 Television) en Harry Dekker (Media Director Unilever).
Kortom: de RAI is van 13 t/m 17 september het kloppend hart van de internationale broadcast industrie!