Media Distillery heeft 3 miljoen euro financiering opgehaald bij een groep ervaren ondernemers uit de internationale tv- en broadcastindustrie. De financiering zal worden aangewend om de internationale expansie én uitbreiding van het analysetechnologie platform te versnellen. Onder andere door revolutionaire video discovery producten te ontwikkelen.
Media Distillery, opgericht in 2014, biedt een oplossing aan de toenemende uitdaging van tv-operators en broadcasters om automatisch de inhoud van grote hoeveelheden video te begrijpen. Het bedrijf analyseerde in 2020 meer dan 7,5 miljoen uur aan videocontent en hun Deep Content UnderstandingTM-technologie bereikt dagelijks meer dan 40 miljoen kijkers wereldwijd en groeit snel.
Met deze financiering haalt Media Distillery een toegewijde en ervaren groep aan boord die weet wat er nodig is om te slagen en te groeien in de wereldwijde TV en video industrie. Media Distillery zal de financiering gebruiken om het team uit te breiden, de internationale bedrijfsgroei te versnellen en om de research- en development-teams die werken aan de volgende generatie – meer complexe – oplossingen voor content discovery te vergroten.
De video-industrie heeft de afgelopen 5 jaar een enorme verschuiving in consumentengedrag doorgemaakt; uit onderzoek is gebleken dat in 2020 een gemiddeld huishouden 3,3 videostreamingplatforms gebruikt. Aangezien consumenten tegenwoordig een veelvoud aan opties voor videoconsumptie krijgen aangeboden, wordt het voor videoplatforms steeds relevanter om content te leveren op een manier en met een gebruikerservaring die de consument tegenwoordig verwacht, om een concurrentievoordeel op de drukke markt te verzekeren.
Om videoplatform aanbieders in staat te stellen hun content discovery functionaliteit te verbeteren en een ‘lineaire on-demand’-ervaring te creëren, kan de schaalbare Deep Content UnderstandingTM-technologie van Media Distillery video-content analyseren om relevante onderwerpen, gebeurtenissen of specifieke tijdmarkeringen te bepalen, allemaal in realtime en in de cloud. Dit zorgt voor een ultieme gebruikerservaring en verhoogde klanttevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit. Media Distillery-technologie wordt wereldwijd gebruikt door toonaangevende videoplatform aanbieders zoals Telenet (België), YouSee (Denemarken), Eutelsat (Frankrijk) Proximus (België) en VTR (Chili).
Roland Sars, CEO van Media Distillery is enthousiast over de kapitaalinjectie: “Het commerciële potentieel van het creëren van een ‘sticky’ video-omgeving is enorm wanneer consumenten een videoplatform ervaren dat is gepersonaliseerd op hun interesses en relevante inhoud kunnen ontdekken in een mum van tijd. Media Distillery’s AI-technologie om deze uitdagingen aan te pakken en geeft videoplatforms de mogelijkheid om zich te onderscheiden van de concurrentie en het aantal kijkers te vergroten. ”
Geert Vos, CTO en oprichter van Media Distillery vervolgt: “Ons team werkt elke dag hard om impact te maken op de kijkervaring van miljoenen consumenten wereldwijd en deze financiering van ondernemers uit onze branche laat ons zien dat we op de goede weg zijn, is een boost voor onze groeiambities en stimuleert ons om te blijven innoveren. ”