De Utrecht Talent Alliantie (UTA) staat voor een grote uitdaging. Door de coronacrisis is er sprake van een versnelde krimp van sectoren en blijvende tekorten in omvangrijke beroepsgroepen. Ook zijn kwetsbaarheden door de crisis uitvergroot, zoals digitale vaardigheden die onvoldoende aansluiten bij de vraag van de markt.
Op delen van de arbeidsmarkt sluit het personeelsaanbod onvoldoende aan op de vraag. Deze dynamiek versnelt. Daarom is aanvulling nodig op het traditionele arbeidsmarktbeleid. Dat is de opgave van de Utrecht Talent Alliantie (UTA), waar de gemeente Hilversum en Media Perspectives ook bij zijn betrokken.
De Utrecht Talent Alliantie heeft een aantal ambitieuze doelstellingen geformuleerd:
De alliantie coördineert financiële middelen die door aanvragers met goede plannen aangewend kunnen worden om aan bovenstaande ambities bij te dragen. Hiermee voorkomt de UTA versnippering en overlap van arbeidsmarktacties door een gezamenlijke aanpak en afstemming. Voor zowel individuele mediabedrijven als voor een sectoraal samenwerkingsverband, liggen er dus allerlei kansen om extra te investeren in talentontwikkeling. Er zijn inmiddels al wat plannen ingediend uit de creatieve en ICT-sector. Tijd voor media dus!
Op 25 november wordt de Utrecht Talent Alliantie gelanceerd tijdens Connect Live in Stadion Galgewaard in Utrecht. In de maanden daarna zullen we vanuit Media Perspectives bij mediaorganisaties in de regio inventariseren hoe we een gezamenlijke aanvraag kunnen indienen. Als je hiervan op de hoogte wil blijven, stuur dan een mail naar talent@mediaperspectives.nl.