Afgelopen dinsdag keken 4,1 miljoen mensen naar de overwinning van Ajax op Tottenham Hotspur. Deze mensen hadden nooit allemaal in een voetbalstadion gepast. Maar hoe breng je de stadionervaring dan toch een beetje in huis?
Augmented reality (AR) biedt kansen voor de entertainmentindustrie. Bijvoorbeeld door het plaatsen van interactieve informatielagen bij sportwedstrijden of het laten deelnemen aan tv-programma’s. Het in Duitsland gevestigde eyecandylab ontwikkelde Augmen.tv. Dit is een software-oplossing die (live) programma’s herkent en interactieve content levert.
Speciaal voor sportwedstrijden ontwikkelde EyeCandyLab een real-time interactieve sportinterface. In deze sportinterface vind je real-time de belangrijkste spelstatistieken, spelersprofielen en trackingsgegevens. De sportinterface kan je oproepen door met een smartphone of tablet op een live-wedstrijd te richten. De statistieken verschijnen als een laag naast je tv. Deze toepassing combineert het eerste en het tweede scherm tot één ervaring.
Augmen.tv werkt op basis van videoherkenning. Deze toepassing werkt zowel voor live-uitzendingen als vooropgenomen programma’s. Je gebruikt je tablet of smartphone om het programma te scannen en in 14 milliseconden geeft de software interactieve videofeedback. Deze software kan door broadcasters, sportbonden en stadions worden geïntegreerd in bestaande mobiele applicaties.
Naar ons idee is Augmen.tv een mooi voorbeeld van het combineren van augmented reality en broadcasting. Het biedt kansen voor het optimaliseren van de ervaring van thuiskijkers. Daarnaast kan dezelfde techniek worden ingezet voor het rechtstreeks deelnemen aan live-uitgezonden tv-programma’s. Bijvoorbeeld voor het stemmen op jouw favoriete zanger van een talentenjacht of het beantwoorden van quizvragen in een spelshow. Ook biedt het kansen voor e-commerce. Want de combinatie van augmented reality en videoherkenning maakt het mogelijk om informatie te krijgen over producten die in elke TV-show, film, commercial of video worden getoond.
Augmen.tv was een van de ruim 180 inzendingen voor Change the Game Challenge. Zij zijn geselecteerd voor de volgende ronde! Wil je lezen welke innovaties nog meer werden geselecteerd? Lees hier over de 35 finalisten.