De grote hoeveelheid vacatures voor technisch personeel is niet te missen. Het recruiten van technisch personeel is aan de orde van de dag. Ook in de mediasector is technisch personeel schaars. We vissen allemaal in dezelfde vijver, maar zitten daar nog wel de juiste vissen in? Steeds meer bedrijven investeren in speciale (internationale) techrecruiters en ook schieten omscholingsprogramma’s uit de grond. Opvallend is dat de studentenaantallen van IT-opleidingen stijgen, maar er tegelijkertijd maatregelen worden genomen om instroom te beperken. De opleiders kunnen de grote groei in studentenaantallen vaak niet aan. De vijver zou dus niet leeg moeten zijn, maar waar blijven al deze gerecruite, omgeschoolde of opgeleide technische talenten dan? En hoe zorg je er nou voor dat ze voor jouw ‘aas’ kiezen in plaats van die van een andere organisatie?
Zichtbaarheid en bekendheid van de organisatie bij nieuw technisch talent is essentieel. Hoe aantrekkelijk de werkgever door dit technisch talent gevonden wordt is volgens onderzoek naast bekendheid ook afhankelijk van de werksfeer, de werkinhoud en de werk-privé balans. Wanneer technisch talent niet bekend is met jouw organisatie en de interessante en toffe projecten binnen jouw organisatie niet kent, dan zal er ook geen nieuwe toestroom zijn. Je hengel uitgooien bij informatieavonden van verschillende hogescholen is dan ook geen slecht idee.
Allemaal leuk en aardig, maar helaas zwemt het technisch personeel niet zomaar onze organisaties binnen. Om te voorkomen dat wij ordinaire ‘tech-lokkers’ worden moeten wij kijken naar wat technisch personeel naar organisaties trekt. Welk aas moet ik gebruiken? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er een aantal zaken zijn die technisch personeel zoekt in een (nieuwe) baan. Per leeftijdsgroep verschilt dit enigszins, want elke levensfase vraagt andere prioriteiten. Voor nu wil ik graag de focus leggen op de nieuwe generatie technisch personeel. Wat zoekt technisch personeel van 18-25 jaar in een werkgever? Uit recent onderzoekt blijkt dat de drie belangrijkste arbeidsvoorwaarden voor jong technisch personeel: opleidingsmogelijkheden, flexibele werktijden en mogelijkheid tot thuiswerken zijn.
De grote afwezige hier is het salaris. Lange tijd is gedacht dat wij als ‘mediasector’ niet zo goed betalen en al helemaal niet kunnen tippen aan de salarissen die FinTech bedrijven bieden. Uit onderzoek blijkt dat er wat betreft salaris van technisch personeel twee grote illusies bestaan: 1) salaris is blijkbaar geen primaire reden om wel of niet voor een organisatie als nieuwe werkgever te kiezen en 2) de mediasector betaalt helemaal niet slecht in vergelijking met andere sectoren. Welk aas kunnen wij dit technisch talent wel voorhangen zodat zij happen? Laat zien aan welke uitdagende projecten technisch personeel kan gaan werken, maak gebruik van het feit dat flexibiliteit een tweede natuur is van veel mediaprofessionals en zorg voor een goede en gezellige werksfeer. Als jouw mediabedrijf onder deze kwaliteiten bekend staat bij technisch personeel, pak dan je vissersstoeltje uit de kast. Je kunt rustig achteroverleunen op je klapstoel totdat het technisch personeel in jouw zorgvuldig uitgekozen aas hapt!