Met de introductie van ARKit in iOS 11 kregen honderden miljoenen iPhone- en iPad-gebruikers toegang tot augmented reality-features. Hierdoor werd iOS ’s werelds grootste AR-platform. Apple blijft deze fascinerende technologie vernieuwen. Met ARKit 1.5 kunnen ontwikkelaars nu AR-features toevoegen die nog indrukwekkender zijn. Ook zorgen deze voor een nog betere integratie met de werkelijkheid. Hiermee hebben ze de tools in handen voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie AR-apps.
Met ARKit 1.5 kunnen posters, borden en artwork veranderen in een interactieve AR-beleving.
Naast horizontale oppervlakken (zoals tafels en stoelen) kan ARKit nu ook verticale oppervlakken (zoals muren en deuren) herkennen en daar virtuele objecten op plaatsen. Ook worden onregelmatig gevormde oppervlakken (zoals ronde tafels) nauwkeuriger omgezet. ARKit gebruikt geavanceerde beeldtechnologie om de positie te bepalen van 2D-afbeeldingen, zoals borden, posters en artwork. Deze beelden uit de werkelijkheid kunnen worden geïntegreerd met AR-ervaringen. Zodat een museum bijvoorbeeld kan worden gevuld met interactieve kunst of een filmposter tot leven komt. Het beeld op de werkelijkheid via de camera heeft nu een 50 procent hogere resolutie en de autofocus zorgt voor een nog scherper beeld.
Met de nieuwe Animoji in iOS 11.3 van een draak, een beer, een doodshoofd en een leeuw zijn er nu 16 verschillende figuren beschikbaar.
Animoji zijn populair onder iPhone X-gebruikers. Zij kunnen hun stem en gezichtsuitdrukkingen gebruiken om berichten met Animoji op te nemen en te versturen. Ze kunnen zelfs karaokevideo’s met Animoji maken. iOS 11.3 bevat vier nieuwe Animoji. iPhone X-gebruikers kunnen zichzelf nu ook veranderen in een leeuw, een beer, een draak en een doodshoofd. Met behulp van de A11 Bionic-chip en TrueDepth-camera van iPhone X worden meer dan 50 verschillende bewegingen van de gezichtsspieren vastgelegd, geanalyseerd en geanimeerd. Op deze manier kunnen gebruikers Animoji-berichten versturen als één van de 16 figuren.