Megan Seymour (25) is Live Center/ MCR operator bij NEP Nederland. Samen met haar collega’s is zij verantwoordelijk voor de bediening van de techniek in het LiveCenter. Dit zijn verschillende ingest/playout systemen, satellietschotels, audio- en videoverbindingen, intercom en streaming platformen. Voor de Young Media Professionals Community, vroegen wij haar naar haar achtergrond, opleiding en toekomstplannen.
Megan groeide op in de Noord-Engelse stad Manchester. Deze industriële en creatieve stad vormde voor Megan de basis voor een carrièrre in de media-industrie. Al op jonge leeftijd interesseerde zij zich in entertainment. Ze acteerde veel en volgde een Musicaltheater opleiding. Gaandeweg ontdekte Megan dat ze een leven achter de schermen/camera eigenlijk veel beter bij zichzelf vond passen. Daarom besloot ze vijf jaar geleden naar Londen te verhuizen en een bachelor in televisieproductie aan de Universiteit van Westminster te volgen. Als Megan terugdenkt aan haar studieperiode, zijn de verschillende vakken die ze heeft gevolgd het meest waardevol geweest: ‘’De belangrijkste les die ik tijdens mijn studie heb geleerd is om zo allround mogelijk te blijven. Om zoveel mogelijk over alle aspecten binnen de media industrie te leren zodat ik na mijn afstuderen allerlei kanten op kon.’’
Voordat ze als LiveCenter/ MCR operator bij NEP aan de slag ging, werkte Megan onder andere als producer en location marshall (locatiemanager). Vlak voor de feestdagen werd ze gebeld door een recruiter in Londen die een werkvoorstel had in Nederland. Nadat ze zich had ingelezen in de organisatie en zich had verdiept in de Nederlandse cultuur, werd ze uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek bij NEP op het Media Park. En zo geschiedde.
‘’De belangrijkste les die ik tijdens mijn studie heb geleerd is om zo allround mogelijk te blijven’’
MCR (Master Control Room), is de technische spil van een uitzending. Voordat een uitzending begint, komen er satelliet signalen van zowel audio als video door. Een Live Center/MCR-operator werkt binnen de MCR op apparatuur die normaal gesproken videomonitoren, satellietontvangers, decoders en zendapparatuur kan omvatten. Hij/zij controleert de kwaliteit van de inhoud, zorgt dat de transmissie voldoet aan de overheidsvoorschriften en reageert op eventuele technische problemen uit andere gebieden van de operatie. Om een MCR-operator te worden is het belangrijk dat je goed kunt plannen, organiseren, communiceren en werken onder druk.
Op een typische werkdag is Megan bezig met de inhoud van uitzendingen. Deze inhoud wordt aan haar doorgegeven van mensen over de hele wereld en komt binnen via een Satelliet downlink, IP of glasvezelkabel. Zodra de feeds in de MCR zijn doorgekomen, controleert Megan of de audio en video kloppen. Vervolgens maakt ze een opname en stuurt deze door naar de betreffende bedrijven.
Inmiddels voelt Megan zich aardig thuis in Nederland. Ze woont samen met haar vriendin en hun onlangs geadopteerde hondje Sunny in Hilversum. Eén van de leukste dingen aan haar baan vindt ze de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Soms kan het werk in de Master Control Room stressvol zijn, maar dat zorgt juist voor een kick als alles goed verloopt. Een pluspunt van haar baan bij NEP is dat het een grote, internationale organisatie is. De meeste medewerkers spreken dan ook een andere taal: ‘’In het begin was dit even wennen en kon het wel eens voor onduidelijkheden zorgen. Ik zie het nu echter als een groot pluspunt. Het is voor mij heel intrigerend en een enorme leercurve geweest om met mensen te werken die andere ervaringen hebben dan ik.’’
Nadat Megan de baan kreeg aangeboden heeft ze veel onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het leven in Nederland. Het grootste verschil tussen de Engeland en Nederland is volgens Megan de gemiddelde uren die je op een werkdag maakt. In het Verenigd Koninkrijk is dit erg lang: de standaarddienst van de televisieploeg is meestal twaalf uur. In het geval van deadlines is het doodnormaal dat je zestien uur op een dag werkt. Dat is hier gelukkig anders geregeld.
In de Britse Media-industrie is het in het geval van deadlines doodnormaal dat je zestien uur op een dag werkt
Wat betreft de toekomst van de media industrie, is Megan er zeker van dat iedereen zich bewust is van alle veranderingen: ‘’We hebben iedereen met een camera zien proberen om fotograaf te worden, de journalistiek is van papier naar online gegaan, video is naar live streams gegaan. Er zullen door de jaren heen steeds meer tv-zenders transformeren naar online en on-demand platformen. Wat ik voor mezelf hoop, is een stabiele carrière met gelijkgestemde mensen, in de industrie waar ik al meer dan tien jaar van hou.’’
Tot slot heeft Megan nog wat advies voor andere young media professionals: ‘’Hou je opties open en je verwachtingen hoog. De media-industrie is zo divers en altijd in beweging. Sta open voor vacatures, want vaak kom je iets groots tegen zonder het te beseffen. Netwerk, netwerk, netwerk. Ook dit is essentieel. De media-industrie is een stuk kleiner dan je zou denken. Het ontmoeten van mensen in vergelijkbare functies of met vergelijkbare interesses zal van onschatbare waarde zijn. Vooral door de manier waarop de wereld zal zijn Covid-19. Ik heb ooit eens het volgende gezegde gehoord wat heel toepasselijk is: ‘It’s not what you know, it’s who you know’.