Journalisten hebben de belangrijke taak om te onderwijzen en te informeren. Zij vertellen de burgers verhalen en verrijken hiermee ons wereldbeeld. Maar hoe zorg je dat een belangrijke nieuwsverhaal ook echt binnenkomt bij mensen? Een nieuw journalistiek fenomeen is in opkomst: immersive journalism.
Regelmatig krijgt nieuws (te) weinig aandacht omdat het door mensen wordt beschouwd als een ver-van-mijn-bed-show. Door gebruik te maken van Augmented- of Virtual Reality kan je het publiek meenemen naar een gebeurtenis. Hierdoor kunnen mensen het zelf ervaren en daarmee komt nieuws letterlijk dichterbij.
Een voorbeeld van Immersive journalism is de 360 productie ‘We wait’ van de BBC. Het verhaal gaat over een Syrische familie die zich aan de reis van Syrië naar Groot-Brittannië wagen. In de productie wordt gebruik gemaakt van Spatial sound, dit zorgt dat het volume van het geluid zich aan past op de manier waarom je je hoofd draait.
Een meer recenter voorbeeld is de Vlaamse krant De Tijd. Zij zijn sinds 8 september begonnen met experimenteren met het gebruik van Augmented Reality. De eerste verrijkte editie van de krant werd op 8 september gepubliceerd. In deze editie konden lezers met hun smartphonecamera een extra laag informatie zien. Op deze manier krijgt de lezer meer diepgang en is er ruimte voor een interactief verhaal. Het is voor nu een experiment van een jaar, maar als dit goed uitpakt kan het een mooie manier zijn om online en papier dichter bij elkaar te brengen.
Vergroot immersiviteit daadwerkelijk de emotionele betrokkenheid?
Of immersiviteit de betrokkenheid van het publiek daadwerkelijk vergroot en of emotionele betrokkenheid ook bijdraagt aan de informatieve – en duidingsfunctie van de journalistiek is echter de vraag. Er bestaat nog weinig kennis over de ervaring van de gebruiker en welke impact immersiviteit heeft op kennisoverdracht. Daarom is J-lab in februari van dit jaar begonnen met een tweejarig onderzoeksproject: ‘Immersieve journalistiek en het Betrokken Publiek‘. Hier kan je meer lezen over het onderzoeksproject.
Altijd al zelf willen experimenteren met vr/ar kom dan naar onze MediaBooster Immersive media.