Nederland loopt voorop als het gaat om het ontwikkelen van innovatieve mediatechnologie. Om deze mediatech-bedrijven meer onder de aandacht te brengen van mediabedrijven in het buitenland, organiseert MediaMatters op maandag 5 oktober Hollands Finest. Meer dan 10 Nederlandse bedrijven met innovatieve oplossingen voor de media, presenteren zich dan aan de wereld.
Eén van de deelnemers is het in Utrecht gevestigde bedrijf Prepr. CEO Jouko Huismans zegt in een interview dat het niet altijd bekend is in het buitenland dat Nederlands uitblinkt in mediatechnologie.
Waarom doet Prepr mee aan Hollands Finest?
“Hollands Finest opent voor ons deuren bij internationale mediabedrijven. Dat is voor ons natuurlijk een uitgelezen kans. Mediabedrijven passen perfect bij onze doelgroep van content-driven companies.”
Hoe belangrijk is internationale expansie voor jullie? En welke landen richt je je speciaal op?
“Heel belangrijk. Nederland is natuurlijk best klein. Wil je echt groeien dan is buitenlandse expansie noodzakelijk. Onze focus komend jaar is Europese opschaling.”
Wat is de toegevoegde waarde van Prepr voor mediabedrijven?
“Mediabedrijven kunnen met Prepr meer impact realiseren met hun content. Publiceren op je online kanalen is eigenlijk geen uitdaging meer. Prepr gaat als headless CMS veel verder, dus ook alle stappen daarna. Van event data verzamelen, optimaliseren tot gepersonaliseerde notificaties en recommendations. Hierdoor komt je publiek vaker terug komt en besteedt het meer tijd aan je content. Kortom meer impact. Wij noemen dit hele proces full-cycle content management.”
Aan Hollands Finest doen veel andere Nederlandse mediatechnologie-bedrijven mee. Hoe belangrijk is onderling contact voor jou?
“De media-technologie bedrijven die meedoen zijn heel complementair aan elkaar. Het is interessant om te onderzoeken of je met combinaties sterkere waardeproposities en meer complete oplossingen kan bieden.”
We lopen best voorop in NL als het gaat om mediatechnologie. Vind je dat er genoeg wordt gedaan om dit te promoten in het buitenland?
“Promotie van Nederlandse bedrijven in het buitenland is in het algemeen best goed geregeld. Maar dat wij op het thema mediatechnologie uitblinken is lang niet altijd bekend. Daar kan meer aan gedaan worden.”
Hoe ziet de toekomst er uit voor Prepr?
“Als ambitieus bedrijf gaan wij er voor om Europees marktleider te worden in de niche van full-cycle content management voor content-driven companies.”
Wil je meer weten over Hollands Finest of je aanmelden als deelnemer, kijk dan hier. MediaMatters is een project van Media Perspectives.