17 december 2019

Hoe streamingdiensten de game-industrie kunnen veranderen

Laatste update: 23 jan '20 - 10:10

Techniek en media hebben de manier waarop we content consumeren flink veranderd. Je kan tegenwoordig alles streamen: boeken, films, muziek en nu ook games.

Het is nog helemaal niet zo lang geleden dat we voornamelijk muziek luisterden via CDs, elpees of cassettes. En voor het bekijken van video’s kocht/huurde/leende je een DVD of ging je naar de bioscoop. In 2012 ging streaming een rol spelen. Nu zijn streamingdiensten zoals Spotify, YouTube, Netflix, NPO Start en Videoland niet meer weg te denken. Een ander resultaat van deze diensten is dat er steeds minder boeken, CD’s en films op DVD’s verstoffen in een kast, rekje of achter de tv.

Nu lijkt de gamemarkt ook deze richting in te slaan. Google heeft onlangs zijn eigen video(game) on demand platform gelanceerd; Stadia. Stadia is een soort abonnement op Playstation Plus of Xbox Live Gold. Je kunt gratis games streamen, maar die games zul je wel eenmalig moeten kopen. Met een betaald abonnement, 10 euro per maand, op Stadia Pro, krijg je eens in de maand een game gratis. Nu rijst de vraag; vindt de doelgroep dit interessant of is de gamemarkt niet weggelegd voor streamingdiensten?

 

 

Streamen?

Laten we eerst een klein stapje terugnemen. Wat is streamen precies? Streamen is het opvragen van content die staat op een datacentrum van aanbieders van muziek, films, boeken en nu zelfs games. Je bent dan zelf geen eigenaar van hetgeen wat je huurt, maar kunt er gebruik van maken zolang je betaald. Je gebruikt jouw internetverbinding om verbinding te maken met het datacentrum van bijvoorbeeld Netflix. Netflix controleert of je gemachtigd bent om gebruik te maken van hun dienst. Daarna kun je een film of serie kiezen vanuit hun database om die dan te gaan kijken. Bij boek- en muziekstreamingdiensten werkt het net zo. Je hebt er dus alleen een device, een goedgevulde portemonnee en een stabiele internetverbinding voor nodig.

Hoe werkt het dan voor gamen?

Google wil streamen ook naar de gamemarkt gaan brengen. Je kunt dan gamen zonder een dure (spel)computer omdat de datacentra van Google al het zware werk overnemen. Je hebt alleen een chromecast, een controller, een scherm (devices) en internetverbinding nodig. Dit zou erg handig kunnen zijn voor de toekomst van VR omdat je geen dure brillen meer hoeft te kopen om kwaliteit te kunnen garanderen omdat het streamen via de databases van Google gaat.

Hoe gaat dat dan in zijn werk? Je gebruikt je chromecast om te verbinden met het datacentrum van Google die je toegang geeft tot hun database met allerlei games erin. Er hoeft geen content gedownload te worden dus je hoeft niet bang te zijn dat er weinig ruimte is op je chromecast. Het gamen gaat namelijk via het datacentrum van Google, op het netwerk van datzelfde datacentrum. Dat is op hetzelfde moment een uitdaging. Om tienduizenden gamers tegelijk toegang geven tot een dienst van dit kaliber heb je niet alleen een grote bibliotheek nodig met een dusdanig aanbod waarmee je gebruikers binnenhaalt. Daarnaast heeft Google een router nodig die die hetzelfde aantal gamers aankan zonder dat de gebruikers hinderlijk veel haperingen in de internetverbinding bemerken.

Google beweert dat het internet in het datacentrum nu al goed genoeg is om zonder vertragingen te gamen. Toch zeggen experts dat een echte spelcomputer toch het snelst blijft. Met de huidige manier van gamen voer je een interactie uit met je controller die communiceert naar je spelcomputer, die maakt op zijn beurt dan weer verbinding met het internet die dan weer respons geeft waardoor je interactie krijgt met de game.

Op de nieuwe manier van Google heb je een controller nodig die verbind met de chromecast, die maakt weer verbinding met je eigen netwerk waarna het verbinding kan maken met het datacentrum en de serveropslag met alle games erin. Pas daarna wordt er toegang gevonden tot de online content van de games. Dit gaat om enkele tien- of honderdste van seconden maar voor gamers kan dit een verschil van dag en nacht betekenen.

Gevolgen voor de branche

Als de mogelijke ‘spelbrekers’ voor streaming van games kunnen worden verwijderd gaan aanbieders van games en spelcomputers dat voelen. Het verdienmodel zou dusdanig veranderen dat Nintendo, Sony, Microsoft en andere spelers in de gamemarkt flink hun best moeten gaan doen om bij te blijven in deze branche. Als je terugkijkt naar de muziek- en filmmarkt zie je dat succesvolle ondernemingen zoals Free Record Shop en Music Store te laat de overstap hebben gemaakt en het niet hebben gered.

Sony is al wat langer bezig met het aanleggen van hun eigen online bibliotheek en Microsoft wil binnenkort hun eigen game streamingdienst, xCloud, lanceren. Zo is de race om de gamer net begonnen en de kijken de gebruikers van spelcomputers met spanning toe welke diensten zich gaan onderscheiden met de meest diverse content en de beste verbinding.